Zawieszenie pneumatyczne wciąż nie jest tanim rozwiązaniem, zarówno w zakupie, jak i w eksploatacji. Z tego względu, nadal pozostaje w cieniu "stalowych" konstrukcji, wykorzystujących tradycyjne amortyzatory i sprężyny śrubowe. Przewaga pneumatyki jest jednak oczywista. Każdy, kto choć raz miał okazję podróżować samochodem wyposażonym w takie rozwiązanie, z całą pewnością docenił niebiański komfort, jaki zapewnia. Obcując z pneumatyką nieco dłużej, nie można nie docenić możliwości utrzymania stałego prześwitu, bez względu na obciążenie auta, oraz opcji regulacji w zakresie siły tłumienia i przestrzeni oddzielającej nadwozie od podłoża. 

 

Zawieszenie pneumatyczne - przeciętna cena

Zawieszenie pneumatyczne nie jest tanie. Jako element wyposażenia auta wyjeżdżającego z fabryki, pneumatyka jest oferowana w zasadzie tylko w modelach marek premium (z nielicznymi wyjątkami), a te, jak wiadomo, słyną z wysokich cen dodatków. Zależnie od marki, modelu samochodu, wariantu zawieszenia i pakietu wyposażenia, za pneumatykę w samochodzie trzeba będzie zapłacić 10-11 tys. zł lub znacznie więcej. Finalny koszt jest też uzależniony od budowy zawieszenia - niektóre modele mogą być wyposażone wyłącznie w pneumatykę tylnej osi.

Czy warto zapłacić dodatkowo za ten element? Jeżeli koszt stanowi dla nabywcy kwestię drugorzędną, zdecydowanie tak. Nie można porównywać komfortu zawieszenia konwencjonalnego i pneumatycznego, to dwa inne światy. Warto jednak pamiętać, że pneumatyczne zawieszenie jest drogie nie tylko w chwili zakupu. Jego elementy podlegają zużyciu eksploatacyjnemu, a warto zaznaczyć, że w niektórych przypadkach, pneumatyka bywa zawodna. Zależnie od uszkodzenia, rachunek za naprawę może opiewać na 5-cyfrową kwotę. W przypadku zaawansowanych wiekowo aut może zdarzyć się, że koszt naprawy pneumatyki przekroczy wartość samochodu!

A co w sytuacji, gdy producent nie przewidział możliwości zamówienia pneumatyki do danego modelu? Tutaj z pomocą przychodzą niezależne firmy. Trudno jest jednoznacznie wskazać na cenę takiego rozwiązania, bo ta zależy od producenta, specyfikacji zawieszenia i od modelu, do którego jest ono dedykowane. Można jednak przyjąć, że koszt zakupu zamknie się w kwocie 2,5-5 tys. zł lub większej, jeżeli dla określonego samochodu nie występuje gotowy zestaw i trzeba go robić na zamówienie.