Znaleziono geny łysienia

Zespół naukowców z kanadyjskiego McGill University, King’s College London i firmy GlaxoSmithKline znalazł parę genów odpowiedzialnych za proces łysienia u mężczyzn o białym kolorze skóry.

Około jedna trzecia wszystkich mężczyzn starszych niż 45 lat cierpi z powodu nadmiernego wypadania włosów o różnym stopniu intensywności. W większości przypadków obserwuje się łysienie w kształcie litery M. Naukowcy twierdzą, że u 80% mężczyzn ta nieprzyjemna dolegliwość jest przekazywana z pokolenia na pokolenie, jest ona bowiem uwarunkowana genetycznie.

Badanie to zostało przeprowadzone przez zespół naukowców z wielu krajów. Polegało ono na porównywaniu przez genetyków genomów 1125 białych mężczyzn, cierpiących na nadmierne wypadanie włosów. Naukowcy zauważyli w ten sposób dwa nieznane wcześniej warianty genu na 20 chromosomie, który znacznie zwiększał ryzyko łysienia. Po przeanalizowaniu kolejnej grupy mężczyzn składającej się z 1650 ochotników badacze potwierdzili swoje przypuszczenia.

Brent Richards z McGill University twierdzi, że również u pozostałych mieszkańców naszej planety taka kombinacja genów jest najprawdopodobniej przyczyną łysienia. Naukowiec zastrzega jednak, że nie ma jeszcze danych dotyczących mężczyzn o innych kolorach skóry, dlatego nie można być pewnym w stu procentach. Badacze przyznają, że otrzymane przez nich wyniki badań są przełomem w tej dziedzinie, lecz trudno mówić już o skutecznym lekarstwie przeciwko tej męskiej przypadłości. Badanie pozwoliło jednak ustalić przyczynę łysienia, które może ułatwić postawienie wcześniejszej diagnozy, a co za tym idzie – skuteczniejsze leczenie.

Przez długi czas naukowcy byli pewni, że geny odpowiedzialne za łysienie znajdują się tylko na chromosomie X i są dziedziczone wyłącznie po matce. Teraz już wiadomo, że łysienie wywołuja dwa geny, a ich jednoczesna obecność zwiększa ryzyko wystąpienia przypadłości o siedem razy, tak więc co siódmy mężczyzna musi się liczyć z tym, że z wiekiem ubędzie mu włosów na głowie. Jednak nie ma się co matrwić – póki naukowcy nie wymyślą skutecznego lekarstwa, trzeba się pocieszać myślą, że łysi mężczyźni cieszą się powodzeniem u kobiet.

Zgodnie z danymi McGill University w roku 2007 w samych Stanach Zjednoczonych na operacje transplantacji włosów pacjenci wydali ponad 115 mln USD. JSL