Do konkursu tegorocznej, 5. edycji Akademii Wynalazców gimnazjaliści zgłosili rekordową liczbę blisko 100 pomysłów na wynalazek. 10 projektów w Warszawie i 10 we Wrocławiu zakwalifikowało się do finałowego etapu, w którym zadaniem było przygotowanie prototypu wymyślonego urządzenia przy wsparciu finansowym firmy Bosch. Jury składające się z przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Urzędu Patentowego, Polskiej Akademii Nauk, Kuratorium Oświaty, Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej, mediów partnerskich oraz firmy Bosch wybrało po trzy najlepsze wynalazki w obu miastach.

Lista zwycięskich wynalazków:

Warszawa

I miejsce – Inteligentny System Ochrony Osób Pozostawionych w Samochodzie urządzenie powstałe w celu ochrony zdrowia i życia osób oraz zwierząt pozostawionych bez opieki w samochodach. Wynalazek stworzony przez uczniów z Gimnazjum nr 121 w Warszawie

II miejsce – Zakręcona szafa – system mobilnych półek ułatwiających osobom niepełnosprawnym dostęp do przedmiotów znajdujących się w górnych partiach szafy. Wynalazek stworzony przez uczniów
z Gimnazjum nr 128 w Warszawie.

III miejsce Wodny stróż – urządzenie ograniczające zużycie wody w domu. Wynalazek zaprojektowany przez uczniów z Gimnazjum nr 121 w Warszawie. Wszyscy laureaci konkursu na wynalazek otrzymali wartościowe nagrody rzeczowe, a ich nauczyciele-opiekunowie oraz zwycięskie szkoły zestawy elektronarzędzi marki Bosch. Podczas gali wręczono również nagrody specjalne dla nauczycieli najbardziej zaangażowanych w program.

Wśród pozostałych finałowych prototypów znalazły się, w Warszawie: Autorolki, Bezpieczna Pielucha dla Malucha, iSsacz, Lewitująca półka, Niewidzialna linijka, Trycykl, WetPlaint i Zakręcona szafa, a we Wrocławiu: Elektromysz, Hydrometr, Nakładka na czajnik gazowy dla niesłyszących, Smart Stickers, Solar Hat One, Sound Energy 1000 oraz WC-Cleaner.   

O programie

Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha to program edukacyjny dla gimnazjalistów prowadzony przez firmę Robert Bosch w Polsce od 2011 r. Celem programu jest popularyzacja wśród młodzieży przedmiotów ścisłych – matematyki, fizyki, techniki oraz zainteresowanie jej uczelniami technicznymi, co może skutkować w przyszłości zwiększeniem kadry inżynierskiej w Polsce oraz przyczynić się do promocji uzdolnionych, młodych osób. Dotychczas w projekcie wzięło udział 6180 uczniów, którzy zgłosili ok.300 pomysłów na wynalazki.