Listę najbardziej intrygujących gatunków odkrytych w 2015 roku przygotował State University of New York College of Environmental Science and Forestry (SUNY- ESF). Nowej możemy się spodziewać – jak co roku – 23 maja, na urodziny Linneusza.

1. Chelonoidis donfaustoi

Fot.aposematic herpetologist / Ames, IA - Chelonoidis donfaustoi / CC BY-SA 2.0 / Wikipedia

Zamieszkuje wschodnią część wyspy Santa Cruz w archipelagu Galapagos i był dotychczas uważany za podgatunek żółwia słoniowego. Dopiero dzięki badaniom DNA naukowcy z Ekwadoru odkryli, że jest odrębnym gatunkiem liczącym zaledwie ok. 250 osobników.

2. Lasiognathus dinema

Fot. zrzut ekranu/ youtube.com / SciNews

Gatunek z rzędu żabnicokształtnych żyjący w Zatoce Meksykańskiej na głębokości 800–1200 m został odkryty podczas badań skutków katastrofy ekologicznej powodowanej wyciekiem ropy naftowej na platformie wiertniczej Deepwater Horizon. To 5-centymetrowa rybka z charakterystyczną zębatą paszczą i wabikiem nad głową.

3. Iuiuniscus iuiuensis

Ten przedstawiciel nowego gatunku skorupiaków mieszka w okresowo zalewanej przez deszcze jaskini na dnie leja krasowego Lapa do Baixão w Brazylii, ma niecały centymetr długości i – jak typowe organizmy jaskiniowe – jest pozbawiony oczu i pigmentu.

4. Drosera magnifica

Fot. Paulo Gonella /CC BY-SA 3.0 / Wikipedia

Gatunek rosiczki odkryty dzięki zdjęciu z górskiej wycieczki zamieszczonemu przez użytkownika Facebooka, które zaintrygowało specjalistów od roślin mięsożernych. Jedynym znanym miejscem jej występowania jest szczyt Pico Padre Ângelo w Brazylii.

5. Pliobates cataloniae

Fot. Shutterstock

Szczątki małpki sprzed 11,6 mln lat paleontologowie znaleźli, kontrolując prace przy powiększaniu składowiska odpadów w Katalonii. Nazwali ją Laia, od św. Eulalii, patronki Barcelony. Znalezisko sugeruje, że wspólny  przodek ludzi i gibonów nie był wcale duży (Laia miała Drosera magnifica tylko 43 cm wzrostu i ważyła 4–5 kg).