Ważne są także znajomość swoich talentów, umiejętność budowania własnej marki, nawiązywanie nowych kontaktów (networking), a przede wszystkim, znajomość swojego celu. Dość płynięcia z prądem. Jeśli chcesz tchnąć nową energię w swoją pracę i ruszyć z miejsca, czas podejść do tego w świadomy, zaplanowany sposób. Poznaj 8 istotnych czynników sukcesu i przejmij ster swojej kariery!
1. TWÓJ KOMPAS
- „Czy możesz powiedzieć mi, którą drogą mam iść?" - zapytała Alicja.
- "To zależy, dokąd chcesz dojść" - odpowiedział Kot.
- "Nie wiem."
- "W takim razie nie ma znaczenia, którą drogę wybierzesz".
Alicja w krainie czarów, Lewis Carroll
Pierwszą rzeczą, którą musisz wiedzieć, to dokąd chcesz dojść. Ale to nie wystarczy. Musisz wiedzieć jeszcze po co. Dlaczego to jest dla ciebie ważne. I czuć to całym sobą. Dopiero takie silne wewnętrzne przekonanie, czego chcesz i dlaczego to jest ważne, da ci energię do działania i pomoże korzystać z nadarzających się szans, wybierać wartościowe projekty, które pomogą ci się rozwinąć, dokonać czegoś ważnego dla siebie i innych.
Miała za sobą 25 lat kariery w biznesie i sprzedaży bezpośredniej, kiedy zdecydowała się odejść z pracy. Pomimo bogatego doświadczenia, od wielu lat na wyższe stanowisko awansowano mężczyzn, a ją pomijano. Działo się to w latach 60-tych XX wieku i nie było wówczas niczym dziwnym. Jednak ona nie chciała się na to godzić. Po odejściu z pracy zaczęła pisać książkę, bo chciała pomóc kobietom sięgnąć po możliwości, których im odmawiano. W trakcie pisania odkryła, że tworzy coś większego, tworzy zarys firmy, której misją jest dawać możliwości, a nie ograniczać:
"Wyobraziłam sobie firmę, w której każdej kobiecie dajemy szansę odnieść tak wielki sukces, jaki tylko jest w stanie sobie wymarzyć. Przed kobietami odważnymi na tyle, by móc marzyć, stałyby szeroko otwarte drzwi, za którymi czekałyby na nie niemal nieograniczone możliwości rozwoju. Jedynie od nich samych zależałoby, ile w życiu osiągną."
Mary Kay Ash, bo o niej mowa, osiągnęła spektakularny sukces w bezpośredniej sprzedaży kosmetyków, dzięki zaangażowaniu się w ideę, która była dla niej ważna i wewnętrznej łączności z własną misją.
Kiedy wiesz, gdzie chcesz dojść, łatwiej ci dobierać zawodowe doświadczenia, które cię do tego zbliżają. Rozwijasz się dzięki temu w zaplanowany, celowy sposób. Angażujesz się w to, co pomaga ci się rozwijać i na ile to możliwe, odsiewasz udział w projektach, które cię nie wzbogacają w pożądany sposób.
Ale pamiętaj – nie za wszelką cenę. Musisz wiedzieć co jest dla ciebie ważne i dbać o życiowy balans, równowagę między pracą a życiem osobistym. Patrz na swój zawodowy rozwój w szerszym kontekście całego twojego życia, rodziny, dzieci, pasji. Pamiętaj, że spełnione życie to nie tylko sukces w pracy. Patrz przed wszystkim nie na to, czy coś ci się opłaca, ale jak mówi Jacek Walkiewicz, na to, czy warto.
Pytania, które pomogą ci wytyczyć twój zawodowy cel:
- Jak chcesz się rozwinąć? Kim chcesz się stać? Jaką masz wizję siebie za 5-10 lat?
- W co wierzysz lub mocno popierasz? Dlaczego to dla ciebie ważne?
- Gdybyś miała zarazić innych tylko jedną ideą, to co to by było? Do czego chciałabyś zainspirować ludzi całym swoim sercem?