Auchan walczy z marnowaniem żywności, a klienci mogą liczyć na więcej rabatów

Klienci sklepów Auchan mogą skorzystać z licznych rabatów na produkty spożywcze. To przecenione towary u schyłku terminu ważności. Sieć walczy w ten sposób z marnowaniem jedzenia.
sklep auchan w zabrzu

żródło: Auchan Retail

Auchan Polska poinformował o efektach wdrożenia systemu, który pomoże zarówno konsumentom, jak i naszej pięknej planecie: Smartway. Narzędzie wykorzystuje sztuczną inteligencję do zarządzania produktami, co pozwala optymalizować ich sprzedaż. Dzięki temu sklepy Auchan są w stanie bez wysiłku lokalizować te o krótkim terminie przydatności do spożycia i przygotować atrakcyjne zniżki, z których skorzystają klienci.

Klienci Auchan zaoszczędzili 48 milionów złotych

Auchan Polska wdrożył Smartway na początku 2024 roku. Od tego czasu sieć uratowała 25,2 miliona produktów – trafiły do konsumentów zamiast na śmietnik. To daje blisko 12,2 tysięcy ton żywności. Sieć przelicza tę ilość na ponad 30 ton emisji CO2. Klienci sklepów Auchan zaoszczędzili już 48 milionów złotych dzięki tańszym produktom spożywczym. Ponadto pracownicy sklepów mają łatwiejszą pracę i mogą wykonać swoje zadania szybciej… a czas to pieniądz.

Czytaj też: Małe sklepy mają duży problem. Polacy zakochali się w dyskontach

Uproszczenie wielu procesów to oczywista korzyść z wdrożenia systemu Smartway. Poza tym ma on praktycznie 100% skuteczności w wykrywaniu produktów z krótką datą przydatności. Sprawdzenie terminu ważności 500 produktów możliwe jest w mniej niż 4 minuty. Dodatkowo alerty z obsługiwanego przez pracownika terminala kierują go jedynie do tych produktów, które wymagają sprawdzenia. Przeciętnie jest to nie więcej niż 2% produktów. Przed wdrożeniem platformy pracownicy musieli sprawdzić wszystkie (100%).

Ponadto pracownicy otrzymują powiadomienia o kończących się zapasach, dzięki czemu mogą szybciej uzupełnić towary na półkach. To kolejna korzyść dla klienta – nasze ulubione pomidory czy majonez zawsze będą tam, gdzie trzeba. AI Smartway oczywiście uczy się na bieżąco i doskonale nalicza rabaty na produkty. Dla każdego z przecenionych artykułów wyznaczana jest optymalna zniżka, która na pewno zachęci klientów do zakupu.

Pracownika sklepu korzystającego ze Smartway można poznać po charakterystycznym terminalu i stacji roboczej, która na bieżąco będzie drukować nowe etykiety (na zdjęciu poniżej widać żółtą naklejkę cenową). Znajduje się na nich aktualna cena, a także wymagane informacje o cenie pierwotnej i wysokości zniżki. Przy tym nowe kody są automatycznie synchronizowane z systemem kas, więc nie ma ryzyka, że towar „nie wejdzie”.

terminal smartway w auchan polska
Terminal Smartway. Źródło: Auchan Polska

Czytaj też: Koniec tarczy rządowej — Polskę czeka fala podwyżek za ogrzewanie i ciepłą wodę

Warto dodać, że Polska dostała ten system w pierwszej kolejności. Wdrożenie platformy we wszystkich 109 sklepach Auchan w kraju zajęło 3 miesiące. Widać, że przyniosło wymierne korzyści zarówno sieci, jak i jej klientom. Alexandre Saussard, prezes Auchan Polska, powiedział:

Efekty wdrożenia platformy Smartway w naszych sklepach najlepiej świadczą o tym, że łączenie odpowiedzialności za środowisko, z dbałością o siłę nabywczą konsumenta i równocześnie efektywność ekonomiczną sklepów jest możliwe, i to ze świetnym wynikiem. […] Skokowo wzrosła też wydajność operacyjna naszych zespołów, które doceniają ujednolicenie procesu, efektywność i łatwość użycia nowych narzędzi, a także ogromną oszczędność czasu, bo nawet do 1,5 godz. dziennie.

Auchan to kolejna sieć, która stara się zadbać o redukcję generowanych odpadów i gazów cieplarnianych. W planach ma bycie zero waste do 2032 roku. Oznacza to, że sklep nie będzie niczego wyrzucał. To, co mogłoby wylądować na wysypisku śmieci, zostanie poddane recyklingowi albo przecenione, by mimo wszystko trafić w ręce konsumentów. Wdrożenie systemu zarządzania odpadami spożywczymi (FWMS) firmy Smartway – pioniera rozwiązań w tej dziedzinie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji – to jeden z kroków w tym kierunku.