Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy 23 lipca 2025 roku. Nowe przepisy otworzyły bankom i innym instytucjom finansowym dostęp do zdjęć twarzy obywateli. Zdjęcia będą pochodziły z Rejestru Dowodów Osobistych, do których dostęp uzyskały podmioty z sektora finansowego. Celem tej nowelizacji jest przede wszystkim zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa procedury weryfikacji tożsamości klienta.
Praktyka wykazała, że wiele oszustw finansowych wiąże się z „kradzieżą tożsamości” – produkcją fałszywego dowodu osobistego dla oszusta, ale zawarcia w nim prawdziwych danych prawdziwego obywatela. Tylko zdjęcie jest podmieniane na zdjęcie przestępcy, by podrobiony dokument został uznany za autentyczny. Specjaliści podkreślają, że dotychczasowe metody weryfikacji nie zawsze były skuteczne, a w Polsce obowiązuje kilka wzorów dowodów osobistych, co dodatkowo utrudnia profesjonalną kontrolę.
Czytaj też: Bank Millennium robi ukłon w stronę smartfonów. Skorzystają prawie wszyscy klienci
Potwierdzenie tożsamości w banku po nowemu
Nowe przepisy pozwalają bankom oraz innym podmiotom, takim jak SKOK-i, dostawcy usług płatniczych, kredytodawcy, czy operatorzy telekomunikacyjni, na dwustopniową weryfikację dowodu osobistego klienta. Możliwość dwuetapowego potwierdzenia tożsamości będą miały także podmioty wydające elektroniczne narzędzia identyfikacji, takie jak tokeny czy specjalne aplikacje mobilne. Najpierw pracownik instytucji porównuje dane z dokumentu z państwowym rejestrem, a jeśli dane są zgodne, uzyskuje dostęp do aktualnego zdjęcia z rejestru. Dzięki temu może zweryfikować, czy osoba przedstawiająca na pewno dokument jest jego właścicielem.
By chronić prywatność klientów, zdjęcia z Rejestru Dowodów Osobistych nie mogą być przechowywane przez banki, a dostęp do nich wymaga zgody Ministra Cyfryzacji.
Nowelizacja znosi także obowiązek każdorazowego informowania banków o wymianie dowodu osobistego. Dane o nowym dokumencie — numer, seria, data ważności — będą automatycznie przesyłane do systemów instytucji finansowych. To skróci i uprości obsługę klientów, a także zmniejszy ryzyko problemów związanych z nieaktualnymi danymi. Banki różnie reagują na wygaśnięcie dowodu i w skrajnych przypadkach potrafią nawet odciąć klienta od jego własnych pieniędzy.
Czytaj też: Poczta Polska tworzy e-Archiwum. To bezpieczny magazyn dla e-doręczeń
Zmiana prawna nie powinna być utrudnieniem dla klientów, za to przyniesie ogromne korzyści. Ograniczenie ryzyka wyłudzeń i oszustw finansowych jest tu kluczowe. Dzięki nowemu mechanizmowi weryfikacji łatwiej będzie wykrywać podrobione dokumenty i uniemożliwić oszustom dostęp do usług bankowych.