5. ZRÓB SOBIE PRZERWĘ

Człowiek nie jest stworzony do pracy non stop, przez długi czas i podczas pracy należy robić sobie regularne przerwy. Pozwoli to utrzymać odpowiedni poziom mocy. Badania pokazują, że optymalne jest robienie sobie 15-minutowej przerwy co ok. 1,5 godziny, plus jednej minimum 45-minutowej przerwy na obiad w ciągu dnia. Kiedy przedłużasz czas pracy do powyżej 2 godzin, spadek twojej energii może być na tyle duży, że nie będziesz już w stanie jej odbudować krótkim odpoczynkiem. W trakcie przerwy zainwestuj w ćwiczenie relaksacyjne. Daj swojemu organizmowi znak, że wszystko jest ok, że może poczuć się bezpiecznie i zwolnić.

6. DRZEMKA W CIĄGU DNIA

Powinniśmy spać minimum 7 godzin dziennie, a przy dużej aktywności (np. sportowej) jeszcze dłużej. Spanie poniżej 7 godzin zmniejsza naszą sprawność umysłową i fizyczną. Ale czemu ograniczać się do snu tylko w nocy? Drzemka w ciągu dnia ma właściwości regeneracyjne i pozytywnie wpływa m.in. na poziom naszej kreatywności, skupienia i motywacji. Jeżeli więc masz możliwość zainwestowania trochę czasu w tę przyjemną aktywność, zrób to. Drzemka w ciągu dnia nie powinna przekraczać 15–20 minut. Powyżej tego czasu zaczynamy bowiem wpadać w tzw. sen głęboki i ryzykujemy rozregulowanie cyklu dobowego.

7. ZADBAJ O AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ

Prócz biernego odpoczynku warto też zadbać o ten aktywny. Jak mówią zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia, przeciętny człowiek powinien zrobić przynajmniej 10 tys. kroków dziennie, a idealnie kiedy w tygodniu trzy razy przeznaczylibyśmy czas na trening wytrzymałościowy (np. jazda na rowerze, długi spacer) i przynajmniej raz trening siłowy.

8. ENERGIA UMYSŁU

Brak skupienia, przeskakiwanie z zadania na zadanie, krytyk wewnętrzny – dziś człowiek często ma wrażenie, że przy takim natężeniu zadań i wyzwań nie da się sprostać oczekiwaniom inaczej niż wykonując wiele rzeczy jednocześnie. Niestety, jak pokazują badania Schwartza, wielozadaniowość powoduje ogromną stratę energii, a przełączając się z zadania na zadanie, niekiedy tracimy nawet jedną czwartą naszego czasu.

9. SKUPIENIE

Jak zatem zarządzać energią podczas pracy umysłowej? Przede wszystkim skup się na tym co robisz, przeznacz na dane zadanie określony blok czasowy i nie przerywaj. Zamiast sprawdzać co chwila maila, zaplanuj podczas swojego dnia pracy czas na sprawdzanie poczty np. o 10.00 i o 15.00. Obawiasz się, że przegapisz coś ważnego? Spokojnie jest jeszcze telefon – ktoś kto potrzebuje czegoś na już, sam zadzwoni.