Wiele osób rozpoczynających swoją przygodę z treningiem niejednokrotnie wybiera zajęcia, które ze względu na ich siedzący tryb życia, niewystarczającą dawkę ruchu, stres czy dolegliwości bólowe mogą mieć negatywny wpływ na ich zdrowie i dobre samopoczucie. I choć wiele systemów treningowych kusi nas szybką utratą wagi i pośladkami w stylu J.Lo, niewiele z nich jest tak wszechstronnych i prozdrowotnych dla naszego ciała, jak metoda Josepha Pilatesa!

 

Sprawność fizyczna = szczęście!

Jak mawiał sam twórca metody Joseph H. Pilates (1880): „Sprawność fizyczna to pierwszy warunek szczęścia”. I dlatego planując rozpoczęcie aktywności fizycznej nie ma lepszych ćwiczeń od Pilatesa! 

Krążą przekonania, że ten rodzaj treningu to aktywność spokojna, mało intensywna i głównie kierowana do kobiet... Nic bardziej mylnego! Pilates to kwintesencja pracy nad oddechem, pełnymi skupienia i kontroli ruchami, a także płynne i świadome ćwiczenia, które choć na pozór wydają się być lekkimi, wymagają od naszego ciała ogromnej gracji i precyzji.

Ćwiczenia z jednej strony pozwalają na izolację poszczególnych segmentów ciała, aby z drugiej łączyć je w jeden, spójny gorset mięśniowo-powięziowy, który jak łagodna i delikatna fala przepływa od naszych stóp do głów.


U podstaw metody leży 8 zasad:

  1. KONTROLA – zdobywanie świadomości własnego ciała i połączenie go z umysłem, który panuje nad mięśniami i pozwala zapanować na całym ciałem.
  2. ODDECH – uważność poświęcona oddechowi, który wspiera ciało w trakcie wykonywania ćwiczeń.
  3. PŁYNNOŚĆ RUCHU – dbałość o to, aby ruchy były pełne elegancji, miękko wychodząc z siebie nawzajem.
  4. PRECYZJA – nie ilość powtórzeń jest ważna, a ich jakość!
  5. CENTRUM CIAŁA – aktywacja „pasa” mięśniowo-powięziowego poprzez zaangażowanie mięśni głębokich.
  6. WYTRWAŁOŚĆ – inaczej zwana rutyną i konsekwencją w wykonywaniu ćwiczeń.
  7. ROZLUŹNIENIE – możliwość uwolnienia się za pomocą ćwiczeń zarówno napięcia fizycznego, jak i psychicznego.
  8. KONCENTRACJA – sztuka zarówno izolacji poszczególnych mięśni, jak i aktywacji całej ich grupy z jednoczesnym zachowaniem równowagi.

 

Pilates: korzyści dla ciała i ducha

Pilates oprócz swoich licznych zalet treningowych, jest również doskonałym narzędziem terapeutycznym pozwalającym na bezpieczne i stopniowe wzmacnianie ciała zarówno w przypadkach pourazowych, jak i przewlekłych schorzeniach. Jak niewiele innych systemów treningowych, daje pacjentowi możliwość polepszania propriocepcji (czucia głębokiego), która często bywa kluczowa na ścieżce powrotu do pełnej sprawności i przeciwdziałaniu dolegliwością bólowym.

Ze względu na swoje prozdrowotne właściwości, Pilates jest jedną z najlepszych metod dedykowanych osobom uskarżającym się na bóle pleców, wzmacniając gorset mięśniowy okalający kręgosłup. Systematyczna praktyka Pilatesa to również skuteczny sposób na prewencję kontuzjom wiązanym np. z przeciążeniem kręgosłupa.

Co więcej, Pilates wzmacnia nie tylko obszar dolnej części pleców i mięśnie brzucha, ale również okolice miednicy, a w tym mięśnie dna miednicy, które będąc elastycznymi i funkcjonalnymi pozytywnie wpływają na polepszenie poziomu satysfakcji z życia seksualnego.

Powszechnie wiadomo, że Pilates jest jednym z najbardziej relaksujących zajęć. Jest zwykle zalecany osobom cierpiącym na zaburzenia lękowe i związane ze stresem. Ćwiczenie Pilatesa sprawia, że ​​lepiej przygotowujemy się do snu, zyskując większy poziom wyciszenia i relaksacji. Głębokie oddychanie odgrywa tutaj największą rolę – uwalnia toksyny poprzez wydech i dotlenia skórę, mięśnie i narządy poprzez wdychanie. Co więcej samoświadomość jest kluczem do prawidłowego połączenia ciała i umysłu, którą możemy zyskać dzięki pełnym skupienia i głębokiego oddechu ćwiczeniom Pilatesa.

Pilates to również nauka samokontroli i doskonalenia własnego ciała, która poprzez skupienie się na bazowych mięśniach środka (core) pozwala zbudować stabilny fundament umożliwiający rozwiniecie się w innych dyscyplinach sportu, zarówno tych amatorskich, jak i profesjonalnych. Śledząc poczynania topowych sportowców z łatwością można zaobserwować, że ta metoda na stałe wpisała się w rutynę treningową profesjonalistów, mając znaczący wpływ na poprawę ich sprawności, stabilności i siły.

Niezależnie od dyscypliny sportu, jaką uprawiamy, Pilates to doskonała podstawa, która pozwoli nam się rozwinąć i uchronić nasze ciało przed potencjalnymi kontuzjami.

Korzyści z ćwiczenia Pilatesa jest naprawdę wiele, ale tą, która wydaje się być dominującą jest przede wszystkim fakt, że ta metoda jest jedną z najbardziej BEZPIECZNYCH, co bez wątpienia przekłada się na jej przewagę nad innymi systemami treningowymi, rekomendowanymi na początek przygody z aktywnością fizyczną, ale i nie tylko! W tym ujęciu, dodatkowe korzyści takie, jak polepszenie samopoczucia, pozytywne zmiany zachodzące w ciele, a także wzrost pewności siebie wydają się być bonusem, który tylko umili nam ćwiczenia!

 

Karolina Dachowska - specjalizuje się w treningu powięzi, a w szczególności w technikach rolowania, rozciągania powięziowego w sporcie i terapii. Od lat związana ze sportem, już jako zawodowa koszykarka polskiej ekstraklasy kobiet zafascynowała się możliwościami jakie daje praca z tkanką. Jest współwłaścicielką centrum rehabilitacji Fizjo4Life, gdzie prowadzi trening powięzi.