Dział matematyki zwany statystyką wywołuje dreszcze nawet u tych, którzy zazwyczaj nie mają problemu z obcowaniem z liczbami. Niesłusznie – potrafi dostarczyć ciekawych i istotnych informacji, które winniśmy brać pod uwagę na co dzień. Zwłaszcza gdy kusi nas, by zbesztać dziecko, pospierać się z partnerem życiowym lub porozpychać się łokciami w pracy.

Tym razem do tabelek trafiło 10 tys. Dunek i Duńczyków w wieku 36–52 lat. Naukowcy ubierali ich życie w liczby od 2000 do 2011 roku. W tym okresie zmarło 196 kobiet i 226 mężczyzn – najczęściej z powodu raka, udaru, zawału lub chorób wątroby.

Oprócz analizy kondycji zdrowotnej badacze przeprowadzili również wiwisekcję relacji społecznych badanych. Ustalili, kto częściej stykał się z przesadzonymi wymaganiami, na kogo wylewano troski i kto miał skłonność do kłótni. Po 11 latach okazało się, że ryzyko śmierci tych, którzy musieli bez przerwy uspokajać zamartwiających się bliskich lub spełniać ich wygórowane prośby, było od 50 do 100 proc. wyższe niż tych, których otoczenie charakteryzował spokój ducha.

Ryzyko zgonu tych zaś, którzy często się kłócili – z rodziną, sąsiadami, kolegami – było trzy razy większe niż tych, którzy wykłócali się rzadko. Dla porządku trzeba dodać, że konflikty gorzej znosili mężczyźni niż kobiety, a najgorzej – bezrobotni panowie.

Badania te, opatrzone suchym komentarzem – „umiejętności rozwiązywania konfliktów ograniczają ryzyko przedwczesnej śmierci” – mogą stać się pożywką dla pseudonaukowych refleksji o „złej energii” sporu. Zamiast tego proponuje prostotę: przypomnienie pięciu zasad długiego i szczęśliwego życia (które dobrze znamy, ale w które wierzymy bardziej, gdy podpiera je autorytet naukowy) oraz mój poprzedni wpis o wpływie poziomu glukozy na kłótliwość.  

5 sposobów na długie życie:

  • Bądź optymistą – istnieje morze dowodów, że to pomaga: dzieci stulatków są mniej neurotyczne i bardziej otwarte; ludzie, którzy mają poczucie sensu życia, żyją dłużej; ci, którzy uznają starość za dobry czas na rozmyślania i refleksje, żyją dłużej itd.
  • Ruszaj się – każda godzina przed telewizorem to 22 minuty życia mniej.
  • Dbaj o dietę – ograniczaj przetworzoną żywność, nie objadaj się, poza tym kieruj się po prostu zdrowym rozsądkiem.
  • Wysypiaj się – nie mniej niż sześć godzin, nie więcej niż osiem.
  • Pielęgnuj przyjaźnie – nie siedź sam ze swoimi smutkami, angażuj się i rób coś dla innych.

Warto poczytać: