Czy błona dziewicza ma znaczenie ewolucyjne?

Błona dziewicza powstaje w piątym miesiącu życia płodowego i wówczas szczelnie zasłania wejście do pochwy. Krótko przed narodzinami pojawia się w niej otwór, który powiększa się w kolejnych latach życia. Z tego powodu wielu badaczy uważa, że błona dziewicza u nastoletnich dziewcząt, która już tylko częściowo zasłania wejście do pochwy, jest jedynie pozostałością po rozwoju płodowym i nie spełnia żadnej funkcji biologicznej (podobnie jak pępek).

Niektórzy naukowcy sądzą, że chroni ona dziewczęta przed zanieczyszczeniami i infekcjami pochwy, tak samo jak np. u lemurów i świnki morskiej, które mają tę błonę dobrze rozwiniętą. Za mniej prawdopodobne uważane są hipotezy, według których ewolucyjną przyczyną obecności błony dziewiczej u dziewcząt było jej znaczenie przy zatrzymywaniu spermy po stosunku albo wywoływanie bólu przy pierwszym stosunku płciowym (miałoby to skłaniać dziewczynę/kobietę do rozważnego wyboru partnera).

Na pewno błona dziewicza nie powstała po to, by sygnalizować dziewictwo. Wbrew obiegowym opiniom bowiem wpływ pierwszego stosunku płciowego na jej wygląd jest zwykle niewielki.

Odp: dr hab. Krzysztof Kościński, Zakład Ekologii Ewolucyjnej Człowieka UAM w Poznaniu