Czy małpy z różnych gatunków są w stanie zawierać długotrwałe przyjaźnie?

Jedną z wyróżniających cech ludzi jest nasza zdolność do zawierania znajomości, które są w stanie przetrwać długie lata. Czy podobne zjawiska można zaobserwować w przypadku małp przynależących do różnych gatunków?
Czy małpy z różnych gatunków są w stanie zawierać długotrwałe przyjaźnie?

Jak wyjaśnia Chris Young z Nottingham Trent University, żyjące w naturze szympansy czy goryle potrafią tworzyć bardzo trwałe więzi społeczne. Niektóre z zaobserwowanych u nich przyjaźni trwały nawet 20 lat. Badania w tej sprawie przeprowadziła Crickette Sanz z Uniwersytetu Waszyngtońskiego, która przeanalizowała zbierane przez około 20 lat dane pochodzące z Parku Narodowego Nouabalé-Ndoki w Republice Konga.

Czytaj też: Skamieniałość ma 166 mln lat i rzuca nowe światło na historię tych gadów. Polak rozwiązał zagadkę nauki

Zarówno szympansy jak i goryle są zwierzętami wysoce terytorialnymi. Oznacza to, że mają tendencję do ochrony swoich terytoriów przed innymi grupami, a w razie potrzeby zabijają intruzów. W latach 2014-2018 udało się zaobserwować, jak grupa szympansów w Gabonie zabijała młode goryle. Zdarzyło się nawet, że samica szympansa zjadła bardzo młodego goryla.

Tego typu historie sugerują więc, że małpy – szczególnie względem przedstawicieli innych gatunków – nie są szczególnie przyjaźnie nastawione. Czas na zaskoczenie: goryle i szympansy są w stanie się ze sobą przyjaźnić, co dotyczy w szczególności młodych osobników. Jak wyjaśniają badacze, małpia młodzież często szuka konkretnych przedstawicieli innych gatunków podróżując na duże odległości. Robią to samotnie, poszukując kompanów do zabawy.

Małpy, nawet pomimo różnic gatunkowych, mają skłonność do tworzenia więzi

Takie zjawisko nie dotyczyło wyłącznie młodych małp. Nawet samice szympansów i goryli posiadające potomstwo nawiązywały kontakty z potencjalnymi konkurentami. Szczególnie zabawnie brzmi opis sytuacji, w której szympansy naśladowały charakterystyczne dla goryli uderzanie pięścią w klatkę piersiową. Tego typu przyjaźnie są dość zaskakujące, jeśli wziąć pod uwagę fakt, iż oba gatunki powinny konkurować o zasoby, ponieważ żywią się w podobny sposób.

Jedno z potencjalnych wyjaśnień zakłada, że skoro figowce owocują krótko i nieregularnie, to jeśli goryle lub szympansy znajdą dojrzałe figi, to dość bezsensowne byłoby marnowanie energii na walkę między sobą. W Republice Konga zaobserwowano, iż goryle jedzą znacznie więcej daktyli niż w innych miejscach, co może być pokłosiem przyjaźni z szympansami. Poza tym przedstawiciele obu gatunków mogą wzajemnie ostrzegać się przed zagrożeniami – im więcej sygnałów alarmowych, tym lepiej.

Czytaj też: Trzmiele zachowują się jak ludzie. Potwierdza to chwytające za serce nagranie

Być może w podobny sposób kształtowały się międzygatunkowe przyjaźnie naszych odległych przodków, na przykład Homo sapiens i neandertalczyków. Istnieją przecież dowody na krzyżowanie między nimi, co mogło zacząć się właśnie od stopniowego oswajania się z wzajemną obecnością, by ostatecznie tworzyć coraz silniejsze więzi.