Te dinozaury były roślinożercami, ale ich przodkowie preferowali znacznie krwawszą dietę

Młodsze pokolenia ludzi wydają się mieć preferencje żywieniowe idące w kierunku weganizmu i wegetarianizmu. Jak się okazuje, podobne zmiany – choć w znacznie większej skali czasowej – wystąpiły także u dinozaurów.

Tak przynajmniej sugerują naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu, którzy zamieścili niedawno na łamach Science Advances publikację poświęconą przystosowaniom do radzenia sobie z różnymi typami pożywienia.

Czytaj też: Karaczan zamknięty w bursztynie. Ten szczegół wprawił ekspertów w zdumienie

Autorzy wzięli pod uwagę szczątki tekodontozaurów oraz diplodoków. Jedne i drugie uważa się za roślinożerców, dlatego badacze wykorzystali skany czaszek tych zwierząt do wykonania trójwymiarowych modeli ich zębów. Dzięki temu mogli wyciągnąć kilka istotnych wniosków.

Wykorzystujemy metody biomechaniczne i morfometryczne do zbadania zróżnicowania morfofunkcji zębów wczesnych dinozaurów w porównaniu z wymarłymi kałamarnicami i krokodylami oraz do przewidywania ich diety przy użyciu modeli klasyfikacyjnych uczenia maszynowego. wyjaśniają naukowcy

Dinozaury, jak większość zwierząt, miały szczęki i zęby przystosowane do konkretnych rodzajów pożywienia

Kolejny etap badań polegał na porównaniu kształtu i funkcji zębów dinozaurów z zębami żyjących gadów, takich jak różne gatunki jaszczurek. Jak wyjaśniają, na przykład ostre i zakrzywione zęby są skuteczniejsze w przebijaniu i przecinaniu mięsa, dlatego są typowe dla mięsożerców. Z kolei proste zęby z licznymi zagłębieniami są wydajniejsze w rozbijaniu twardszych obiektów, takich jak niektóre rośliny i egzoszkielety owadów, dlatego spotyka się je u roślinożerców i owadożerców.

To badanie jest pierwszym, które pokazuje za pomocą nowoczesnych metod statystycznych, że wczesne dinozaury eksplorowały różne rodzaje diety i były ekologicznie zróżnicowane. […] dwie z trzech głównych linii dinozaurów, które przystosowały się do diety roślinnej, nie zaczynały jako roślinożercy. Zauropodomorfy, wczesne krewne diplodoka i innych długoszyjnych olbrzymów, przeszły z mięsożerności na roślinożerność w okresie triasu.  piszą badacze

Czytaj też: Butlonos zwyczajny z nowym podgatunkiem! A wydawało się, że o tych ssakach wiemy już wszystko

Innymi słowy, na przestrzeni milionów lat niektóre gatunki przeszły drastyczne zmiany, jeśli chodzi o to, czym się żywiły i jak radziły sobie z tym pożywieniem. Zdarzało się wręcz, że pewne rodzaje dinozaurów opierały swoją dietę na roślinach, choć ich odlegli przodkowie byli klasycznymi mięsożercami. Oczywiście znając magię ewolucji nie musi to szczególnie dziwić, ale bez wątpienia jest to imponujący proces.