Dlaczego dinozaury były tak olbrzymie?

Według naukowców dinozaury osiągały tak potężne rozmiary, ponieważ… mało się ruszały, a dużo jadły.

Roślinożerne dinozaury były olbrzymie, ponieważ prowadziły spokojne, mało aktywne życie. Ponadto były one w stanie wykorzystywać swoją energię pięć razy efektywniej, niż żyjące w dzisiejszych czasach ssaki lądowe. Połączenie tych czynników z niezwykle zróżnicowanym pożywieniem, jakiego dostarczały urodzajne mezozoiczne ziemie, sprawiło, że prehistoryczne gady były największymi zwierzętami lądowymi, jakie kiedykolwiek żyły na naszej planecie. Pod względem ciężaru ciała przerasta je dziś jedynie płetwal błękitny.

Maksymalną wielkość zwierzęcia określa energia, jaką zużywa, w stosunku do jego masy — twierdzi Brian McNab z University of Florida w Gainesville. Gdy dwa gatunki zwierząt pobierają tyle samo energii, większe rozmiary ciała osiągnie zwierzę, które zużywa swoją energię z większą wydajnością. McNab opracował model prezentujący zużycie energii dinozaurów w porównaniu z żyjącymi dzisiaj ssakami i gadami. W tym celu wykorzystał on dane badania mającego na celu analizę gospodarki energetycznej żyjących na wolności gadów, ptaków i ssaków. Okazało się, że prehistoryczne olbrzymy zużywały zaledwie jedną piątą energii, jakiej potrzebują do życia współczesne nam zwierzęta o olbrzymiej masie.

Zauropody (Sauropoda) – czworonożne dinozaury roślinożerne – osiągały tak olbrzymie rozmiary, gdyż były w stanie skutecznie gospodarować zapasami energii. Według naukowca dinozaury wykorzystywały energię w inny sposób, niż dzisiejsze ssaki. Podczas gdy ssaki zużywają energię w celu regeneracji, regulacji temperatury ciała i aktywności fizycznej, dinozaury wykorzystywały więcej energii na wzrost, a mniej —  na poruszanie się. Dinozaury zużywały wprawdzie mniej energii, niż ssaki, lecz potrzebowały przynajmniej trzy razy więcej energii, niż jaszczurki (proporcjonalnie do masy ciała). Badanie wykazało, że gdyby ich bilans energetyczny był podobny do bilansu dzisiejszych jaszczurek, ważyłyby one około 330 ton (w rzeczywistości największe zauropody osiągały wagę do 100 ton).

Inne gigantyczne dinozaury, na przykład Apatozaury (Apatosaurus), zawdzięczały swoje olbrzymie ciało prawdopodobnie obfitej roślinności mezozoicznej, zróżnicowanej diecie i… mało ruchliwemu trybowi życia. Naukowiec opublikował wyniki swoich badań w magazynie Proceedings of the National Academy of Sciences. JSL