Polskie szkoły nie przygotowują uczniów do zmierzenia się z wyzwaniami współczesności: hipotezami spiskowymi, fałszywymi informacjami (tzw. fake news), próbami wyłudzenia danych (phishing) czy uzależniającym wpływem gier i mediów społecznościowych (więcej o tym problemie przeczytacie w marcowym "Focusie"). Mimo wieloletnich apeli wciąż nie wprowadzono u nas przedmiotu takiego jak edukacja medialna (po angielsku "media literacy").

W efekcie Polacy - nie tylko młodzież, ale i seniorzy - nie wiedzą, jak racjonalnie korzystać z informacji dostarczanych przez media i internet. Owszem, zdarzają się chlubne wyjątki wśród nauczycieli czy szkół. Pojawiają się inicjatywy oddolne, takie jak skierowany do szkół program Cogito 21. Ale to wciąż za mało, by zmienić sytuację na lepsze w dużej skali. Potrzeba więcej skutecznych rozwiązań ułatwiających edukację medialną Polakom - i młodszym, i starszym.

W jaki sposób nowe technologie mogą pomóc w nauce krytycznego myślenia? I czy dobrym sposobem jest na to tzw. hackathon, czyli maraton projektowania i programowania? O tym opowiedzą moi goście w studiu TOK FM: Beata Biel, ekspertka ds. szkoleń w Fundacji Reporterów, koordynator projektu w Grupie TVN oraz Piotr Zientara, programista, filozof, współorganizator WarsawJS.

Przy okazji polecam audycje archiwalne o sposobach na pseudonaukę, sceptycyzmie, przyszłości edukacji, młodzieży w internecie, Cogito 210, Cogito 211i Cogito 212, a także stronę projektu Cogito 213.

Nowego odcinka „Cogito 214 możecie posłuchać 10 lutego o godz. 14:40 (pierwsza część) i - wyjątkowo - o godz. 15:00 (druga część) na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast Cogito 215 oraz Cogito 216. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie Cogito 217. Zapraszam!