Naukowcy odkryli nowy gatunek, którego ewolucja zachodziła w całkowitych ciemnościach

Zrodzony w ciemnościach. Ten gatunek nie przypomina swoich krewnych. Co to za stworzenie?

W Kerali odkryto nowy gatunek ryby sumokształtnej należącej do rodzaju Horaglanis. Organizmy te mają ciała o długości nieco ponad 3 cm, krwistoczerwoną barwę i są pozbawione pigmentu. Nie mają oczu, gdyż rozwijają się w wodach bez dostępu do światła.

Czytaj też: Jednorożec wśród ryb. Odkryto nowy gatunek, który rodzi wiele pytań

Taki też jest nowy gatunek – Horaglanis populi – który został odkryty przez uczonych z Senckenberg Research Institute. Jego szczegółowy opis można znaleźć w czasopiśmie Vertebrate Zoology.

Dr Ralf Britz z Senckenberg Research Institute mówi:

Obecnie znamy 289 gatunków ryb, które występują w podziemnych siedliskach wodnych na całym świecie. Mniej niż 10 proc. z nich żyje w warstwach wodonośnych. W celu uzyskania informacji z tego prawie nieznanego biotopu, przeprowadziliśmy sześcioletnie badania wodonośnych warstw skał laterytowych i ich fascynującej fauny w południowoindyjskim stanie Kerala.

Horaglanis populi – co to za stworzenie?

Horaglanis to rodzaj ryb wyjątkowych pod wieloma względami. Wyróżniają się dziwacznym wyglądem, niewielkim rozmiarem, występowaniem w unikalnym siedlisku, rzadkością występowania i brakiem okazów muzealnych. Obecnie znamy cztery gatunki endemiczne dla południowoindyjskiego stanu Kerala. Pojawiają się na powierzchni bardzo rzadko, zazwyczaj tylko przy okazji kopania i czyszczenia przydomowych studni.

Dr Ralf Britz dodaje:

Istnieje bardzo mało udokumentowanych pojawień się gatunków z rodzaju Horaglanis – z reguły te nieuchwytne małe ryby wypływają na powierzchnię tylko wtedy, gdy kopana lub czyszczona jest domowa studnia. Tubylcy często jedynymi, którzy mają okazję zobaczyć żyjące okazy, dlatego mogą odegrać ważną rolę w poprawie naszej wiedzy naukowej na temat tych ryb.

Właśnie z tego powodu uruchomiono obywatelski projekt naukowy, którego celem była obserwacja wszelkich nietypowych ryb wypływających na powierzchnię. Mieszkańcy stanu Kerala mieli zgłaszać zdjęcia lub filmy, na których uwieczniono ryby Horaglanis. W ten sposób uzyskano zestaw danych zawierający łącznie 47 nowych detekcji miejsc i 65 nowych sekwencji genetycznych. Opisano także nowy gatunek.

Horaglanis populi – to stworzenie nie wygląda jak ryba /Fot. Vertebrate Zoology

Horaglanis populi występuje w laterytowych systemach wodonośnych w dystryktach Alappuzha i Pathanamthitta w Kerali, w południowych Indiach. Okazy zostały zebrane z wykopanych studni w miastach Malapally, Edanadu i Chengannur oraz w pobliskiej wiosce Thiruvanvandoor. Ryba wygląda podobnie do znanych przedstawicieli rodzaju Horaglanis, choć różni się od nich genetycznie.

Czytaj też: Odkryto nowy gatunek przodka współczesnych krokodyli. Wydobyto okaz w stanie idealnym

Dr Ralf Britz wyjaśnia:

Gatunki o małych zasięgach, takie jak Horaglanis populi, są uważane za narażone na wysokie ryzyko wyginięcia, zwłaszcza jeśli żyją w podziemnych siedliskach. Ryby w obszarze badań cieszą się niewielką lub żadną ochroną w ramach lokalnych lub regionalnych przepisów, a ich siedliska są osadzone w gęsto zaludnionych krajobrazach. Zarówno wydobycie wód gruntowych, jak i wydobycie laterytowych warstw skalnych zagraża tym zwierzętom.

Lepsze poznanie ryb z rodzaju Horaglanis może nam wiele powiedzieć o organizmach rozwijających się w całkowitych ciemnościach, a więc i potencjalnie poza Ziemią (przy zachowaniu odpowiedniej skali).