Ekosystem kredy w bursztynie

Owady i pajęczaki ze znalezionego w Afryce bursztynu pomogą naukowcom w rekonstrukcji życia, jakie panowało na naszej planecie przed 95 mln laty.

Międzynarodowa grupa naukowców z Niemiec, Francji, Etiopii, Włoch, Wielkiej Brytanii, USA i Austrii, znalazła w Afryce kawałki bursztynu, którego wiek oszacowano na 95 mln lat. W dość dużych kawałkach bursztynu, z których jeden osiąga rozmiary wynoszące 25 cm, zachowało się sporo prehistorycznych owadów. Dzięki dokładnej analizie w bursztynie zauważono około 30 stawonogów – przedstawicieli 13 rodzin owadów i pająków, w tym najstarszą mrówkę i najstarszego pająka Afryki.

Znaleziono również szczątki grzybów pasożytniczych, żyjących na drzewach bogatych w żywicę. Po dokładnym zbadaniu składu żywicy naukowcy doszli do wniosku, że nie różni się ona w praktycznie żaden sposób od żywicy produkowanej przez drzewa miocenu, epoki, która miała swój początek 23 mln lat temu.

Według naukowców drzewa, które wyprodukowały znaleziony w Afryce bursztyn, należały do roślin okrytonasiennych. Obecnie jest to dominująca grupa roślin na Ziemi. Okrytonasienne pojawiły się właśnie w okresie kredy, lecz do tej pory wszystkie znalezione żywice kopalne z tego okresu były wyprodukowane przez bardzie prymitywne, nagonasienne rośliny.

Bursztyn znaleziony został w północno-zachodniej Etiopii. W paleozoiku kraj ten był częścią jednego z superkontynentów o nazwie Gondwana. Wcześniej bursztyny z okresu kredy znajdowano na obszarach, wchodzących w skład Laurazji – innego superkontynentu.

Zastygłe w bursztynie owady, pajęczaki, resztki roślin, grzyby i bakterie pomogą zrekonstrukować życie prehistorycznej fauny i flory, dostarczą badaczom informacji o ekosystemach w lasach Afryki w epoce dinozaurów, a także umożliwią nowe spojrzenie na ewolucję różnych organizmów. Opis odkrycia został opublikowany w magazynie PNAS.

źródło: public.univie.ac.at