Ta broń jest przyszłością francuskiego lotnictwa. MICA NG właśnie poleciał

Ryk silników myśliwców nad Morzem Śródziemnym nie zrobił tak wielkiego wrażenia, jak to, co 19 czerwca 2025 roku wyleciało spod francuskiego Rafale. Był to bowiem najnowszy pocisk powietrze-powietrze MICA NG (New Generation), którego prototypowy egzemplarz został przetestowany w praktycznym teście. Dotychczasowe informacje na temat tej broni mówią jasno – to rewolucja.
Ta broń jest przyszłością francuskiego lotnictwa. MICA NG właśnie poleciał

Tajna broń Francji. Co ten nowej generacji pocisk oznacza dla dominacji w powietrzu?

Zaawansowane systemy namierzania, precyzyjne naprowadzanie i imponujący wzrost zasięgu zwiastują nową erę w powietrznych starciach. MICA NG, najnowszy pocisk powietrze-powietrze opracowany przez Francję, to nie tylko ewolucja swojego poprzednika, a wielki technologiczny skok, który może odmienić sposób prowadzenia walki w przestworzach. Rewolucja ta nie odbywa się jednak pod błyskami fleszy, bo jej potencjał ujawnia się dopiero wtedy, gdy przyjrzymy się bliżej jego możliwościom.

Czytaj też: Jeden pilot, wiele maszyn bojowych. Francuzi zrewolucjonizują taktykę lotniczą

X.com

Największą siłą MICA NG jest jego zdolność adaptacji do zmiennych warunków pola walki. Pocisk został wyposażony w nowoczesny, dwumodowy system naprowadzania, który może automatycznie przełączać się między obrazowaniem w podczerwieni (IIR) a radarem z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA). W praktyce oznacza to, że może samodzielnie wybrać najbardziej skuteczny tryb śledzenia celu już po odpaleniu bez względu na to, czy celem jest nisko lecący dron stealth, szybki myśliwiec czy pocisk manewrujący poruszający się na tle zakłócanej przestrzeni.

Jeszcze bardziej imponujące są osiągi kinetyczne nowej broni. Dzięki silnikowi rakietowemu z podwójnym impulsem MICA NG dysponuje dwustopniowym napędem, który nie tylko wydłuża zasięg do ponad 100 kilometrów przy odpaleniu z dużej wysokości, ale również zapewnia możliwość manewrowania przy przeciążeniach przekraczających 50 g. Prędkość końcowa przekraczająca Mach 4 czyni z niego jedną z najszybszych broni tego typu, a opcja pionowego startu rozszerza jego zastosowania także na platformy naziemne, choć wtedy jego zasięg spada do około 40 kilometrów.

Ważnym atutem MICA NG pozostaje jego kompatybilność z istniejącymi systemami uzbrojenia. Przy długości 3,1 metra, średnicy 160 mm i masie około 112 kg pasuje zarówno do francuskich myśliwców Rafale, jak i Mirage 2000 i to bez konieczności ich modernizacji. Wbudowana nawigacja inercyjna z możliwością korekty kursu w locie pozwala na tzw. lock-on-after-launch (LOAL), czyli przechwycenie celu po wystrzeleniu, co ma ogromne znaczenie w środowiskach o dużym nasyceniu zagrożeń i zakłóceń. Komunikacja dwukierunkowa umożliwia modyfikację trajektorii w czasie rzeczywistym, a wbudowany system diagnostyczny pozwala stale monitorować gotowość pocisku, upraszczając obsługę techniczną i obniżając koszty eksploatacyjne.

Czytaj też: Pierwsza taka operacja w historii. Marynarka USA wyprzedziła konkurentów

To nie jest już tylko pocisk. To autonomiczny system bojowy, który jest gotowy do działania w każdych warunkach i w każdej fazie konfliktu, a choć Francja jeszcze nie ujawnia wszystkich szczegółów na jego temat, to jedno jest pewne – MICA NG to nie tylko modernizacja, a wielka redefinicja tego, co dziś oznacza przewaga w powietrzu. Zwłaszcza że myśliwce Rafale w standardzie F4 (z radarem AESA, wyświetlaczem w hełmie i systemem walki elektronicznej SPECTRA) staną się jeszcze groźniejsze w połączeniu z MICA NG. Pilot może bowiem dzięki nim eliminować cele z dużego dystansu, nie narażając się na wykrycie. W efekcie misje wielozadaniowe i wysokiego ryzyka stają się bezpieczniejsze i bardziej efektywne.

Porównanie MICA NG z innymi pociskami lotniczymi

Cecha / PociskMICA NGAIM‑120D (AMRAAM)MeteorR‑77M (Rosja)PL‑15 (Chiny)
Zasięg (powietrze-powietrze)60–110 km~160 km150–200 km~110–150 km200–300 km (szac.)
Prędkość maksymalna>Mach 4~Mach 4>Mach 4~Mach 4Mach 4–5 (niepotwierdzone)
NaprowadzanieIIR + radar AESARadar AESARadar AESARadar aktywnyRadar + BeiDou (możliwe)
Lock-on-after-launch (LOAL)TakTakTakCzęściowoTak
Typ napęduStały z podwójnym impulsemRakietowyStrumieniowyRakietowyRakietowy
Odporność na zakłóceniaWysoka (IIR + AESA)Wysoka (ECCM)Bardzo wysokaUmiarkowanaWysoka (wg źródeł)
Waga~112 kg~161 kg~190 kg~190 kg~210 kg (szac.)
Długość3,10 m3,70 m3,70 m3,60 m~4,00 m
Unikalne cechyKompaktowy rozmiar, podwójne naprowadzanieGlobalna dostępność, sprawdzona brońStały ciąg dzięki silnikowi strumieniowemuIntegracja z Su-57Najdłuższy szacowany zasięg

Pocisk MICA NG w porównaniu do konkurencji nadrabia mniejszy zasięg wyjątkową elastycznością naprowadzania (radar + IIR), kompaktowym rozmiarem i wysoką manewrowością.

Czytaj też: Wojskowa rewolucja. Nie jest czołgiem, ale ziemia trzęsie się kiedy wjeżdża na front

Co dalej z MICA NG? Testy, dostawy, wdrożenie

Po pierwszym udanym teście MICA NG wiemy, że kolejne próby obejmą różne wysokości, prędkości i warunki naddźwiękowe. Proces kwalifikacji i rozpoczęcie produkcji seryjnej planowane są na lata 2026–2027, a pełne wdrożenie do Rafale F4 i Mirage 2000D około roku 2030. Zakładany przedział dostaw to lata 2026–2031, ale pierwsze egzemplarze mają trafić do użytku już pod koniec 2026 lub na początku 2027 roku.