Czytaj także:

Dzieci płaskiego świata

Badacze zmierzyli możliwości poznawcze 72 wolontariuszy. Oceniano m.in. zdolność do szybkiego przestawienia się między różnymi zadaniami, myślenie o złożonych problemach i rozwiązywanie ich w określonym czasie.

Badani zostali podzieleni na trzy grupy, z czego dwie grały w grę strategiczną StarCraft na różnych poziomach, a trzecia grała w The Sims - grę, która nie wymaga zapamiętywania ani stosowania przemyślanych taktyk.

Naukowcy odkryli, że ci, którzy grali w StarCrafta byli szybsi i dokładniejsi w wykonywaniu zadań poznawczych niż ci, którzy grali w The Sims.

- Wcześniej prowadzone badania pokazały, że gry akcji mogą przyspieszać proces podejmowania decyzji. Nasze badania wskazują, że gry strategiczne mogą zwiększać zdolność do kreatywnego myślenia i uczenia się na własnych błędach - podsumowuje dr Brian Glass z Uniwersytetu Queen Mary's.

Badania wskazują także, że elastyczność poznawcza, jedna ze składowych ludzkiej inteligencji, nie jest statyczna, ale może być trenowana i doskonalona nawet przy użyciu tak rozrywkowych metod jak gry komputerowe.

Zdaniem prof. Brada Love z UCL: Elastyczność poznawcza to cecha, która różni się między osobami w różnym wieku. Fikcyjny Sherlock Holmes umiał jednocześnie angażować się w kilka wątków i błyskawicznie reagować na zmieniające się warunki.

Myślenie kreatywne, nieszablonowe wymaga elastyczności. Badanie pokazało, że najlepiej z rozwiązywaniem zadań radzili sobie wolontariusze, którzy grali w grę StarCraft na najbardziej zaawansowanym poziomie. Teraz przed naukowcami kolejne wyzwanie - zrozumieć, który element gry wpływa korzystnie na ludzki mózg i czy wypracowane w ten sposób zmiany są trwałe.