Indie budują silniki dla śmigłowców przyszłości. Europa może tylko zazdrościć

Firmy Safran Helicopter Engines i Hindustan Aeronautics Limited (HAL) stworzą silniki do śmigłowców nowej generacji. W pierwszej kolejności będą one dostępne tylko w Indiach, ale w planach jest także sprzedaż eksportowa.
Śmigłowce LCH Prachand /Fot. HAL

Śmigłowce LCH Prachand /Fot. HAL

Safran Helicopter Engines i Hindustan Aeronautics Limited (HAL) założą spółkę joint venture, której celem będzie projektowanie, rozwój, produkcja, sprzedaż i wsparcie silników śmigłowcowych. Pierwszym zadaniem dla nowej spółki jest stworzenie najbardziej odpowiedniego rozwiązania napędowego dla przyszłego 13-tonowego IMRH (indyjskiego śmigłowca wielozadaniowego) indyjskiego Ministerstwa Obrony (MoD) i jego morskiej wersji DBMRH (pokładowego śmigłowca wielozadaniowego).

Czytaj też: Chiny dopięły swego. Jedne z najpotężniejszych myśliwców na świecie wreszcie mają nowe silniki

Cedric Goubet, dyrektor generalny Safran Helicopter Engines, mówi:

Jesteśmy naprawdę podekscytowani współpracą z HAL w tworzeniu tego nowego joint venture, mającego na celu zajęcie się rynkiem indyjskim i przyszłymi możliwościami eksportowymi. To punkt zwrotny w naszych długotrwałych relacjach z HAL i pokazuje pogłębiające się więzi między Indiami i Francją. Razem jesteśmy zaangażowani w projektowanie i produkcję wysokowydajnych silników do helikopterów nowej generacji, stawiając jednocześnie na pierwszym miejscu zadowolenie naszych klientów w Indiach.

Indyjskie silniki dla śmigłowców przyszłości

Safran Helicopter Engines i HAL współpracowały już w zakresie silników śmigłowców, w tym słynnego silnika Shakti, który napędza śmigłowce produkowane przez HAL: Dhruv, Rudra i Light Combat Helicopter (LCH Prachand). Z ponad 500 wyprodukowanymi silnikami Shakti, nowa spółka joint venture rozszerza zakres współpracy.

Czytaj też: Amerykańska armia wprowadza rewolucję na polu walki. Po helikopterach pora na pojazdy

LCH Prachand to nowoczesny śmigłowiec bojowy zawierający około 45 proc. rodzimych elementów pod względem wartości, która będzie stopniowo wzrastać do ponad 55 proc. w wersji do produkcji seryjnej, zgodnie z raportem “India Defence Market 2023-2028”.

Projekt IMRH /Fot HAL

C.B. Ananthkrishnan z HAL dodaje:

Safran Helicopter Engines jest naszym cennym partnerem od kilku dziesięcioleci. Wyruszamy w nową podróż, wykorzystując bogate doświadczenie HAL w produkcji różnych silników do samolotów i helikopterów, w połączeniu z doświadczeniem Safran Helicopter Engines w projektowaniu silników turbowałowych. To partnerstwo zaangażuje i wykorzysta ekosystem przemysłu obronnego Indii, przyczyniając się do realizacji wizji naszego premiera dotyczącej samowystarczalnych Indii.

Na razie nie ma w planach sprzedaży indyjskich silników innym krajom, ale nowo powstała spółka joint venture nie wyklucza takiej ewentualności.