Możesz ćwiczyć pięć nawyków, aby cieszyć się wspaniałymi relacjami z ludźmi, zarówno w domu, jak i w pracy. Są to: akceptacja, uznanie, podziw, chwalenie i uwaga.

POLUB ICH TAKICH, JACY SĄ

Pierwszy nawyk, który warto wykształcić, to akceptacja, czyli coś, co w psychologii nazywa się bezwarunkowo pozytywnym nastawieniem do innej osoby. Każdy człowiek ma głęboką podświadomą potrzebę bycia akceptowanym bezwarunkowo i bez żadnych zastrzeżeń przez innych. Kiedy zaspokajasz tę potrzebę u napotkanej osoby, automatycznie sprawiasz, że czuje się wartościowa i ważna. Kiedy byliśmy dziećmi, nasi rodzice manipulowali nami, na zmianę okazując nam miłość i akceptację albo je odbierając. To uwarunkowanie sprawiło, że w okresie dorastania staliśmy się bardzo wrażliwi na opinię innych i na to, jak nas traktują. Kiedy mieliśmy kilka lub kilkanaście lat, byliśmy w stanie zrobić niemalże wszystko, żeby sobie zasłużyć na akceptację kolegów i rówieśników (albo przynajmniej jej nie stracić). Teraz, gdy jesteśmy dorośli, akceptacja ze strony ważnych dla nas osób (a nieraz nawet nieznajomych) ma czasami dla nas tak duże znaczenie, że jesteśmy w stanie zrobić naprawdę wszystko – nawet całkowicie zrezygnować z własnej indywidualności – żeby tylko nie spotkać się z brakiem akceptacji.

Kiedy całkowicie i bezwarunkowo akceptujesz innych ludzi takich, jacy są, bez uwag, krytykowania i sugerowania, że powinni się zmienić, wzmacniasz ich poczucie własnej wartości i uwalniasz ich wrodzony potencjał do odczuwania szczęścia i wyrażania samych siebie. W filmie „Dziennik Bridget Jones” przyjaciele tytułowej bohaterki są zachwyceni, gdy opisuje ona mężczyznę słowami „lubi mnie taką, jaka jestem”. Najwyraźniej żaden z nich nigdy nie spotkał nikogo, kto by przejawiał coś takiego w stosunku do nich. Najpiękniejsze sytuacje związane z zakochaniem, małżeństwem i rodzicielstwem to takie, w których obie osoby – zwłaszcza rodzice i małżonkowie – bezwarunkowo
akceptują się nawzajem, bez żadnych zastrzeżeń. Pamiętaj, że przeciwieństwem akceptacji jest odrzucenie. Myśl o tym, że nie jest się akceptowanym przez innych, wywołuje serię negatywnych emocji, takich jak strach, zwątpienie i poczucie niższości. Dlatego zadbaj, aby twoim nawykiem było wyrażanie bezwarunkowej akceptacji w stosunku do wszystkich ludzi, których spotykasz na swojej drodze. Dzięki temu będziesz zawsze lubiany i wszędzie mile widziany.

Najprostszy sposób okazywania akceptacji drugiej osobie to po prostu uśmiechać się do niej za każdym razem, gdy ją widzisz. Kiedy się uśmiechasz, angażujesz 17 mięśni, a gdy marszczysz brwi – aż 43. Dlatego uśmiechanie się jest dużo łatwiejsze, a przy okazji skuteczniejsze. Ilekroć się uśmiechasz, uwalniasz endorfiny w mózgu, dzięki czemu czujesz się szczęśliwszy. Postaraj się regularnie ćwiczyć bezwarunkową akceptację dla każdego napotkanego człowieka. Zdziwisz się, jak pozytywnie wpłyniesz na ludzi dookoła.

PRZYJMIJ POSTAWĘ WDZIĘCZNOŚCI

Jeśli chcesz być ekspertem od relacji międzyludzkich, ćwicz drugi nawyk: okazywanie uznania. Jednym z najlepszych sposobów, by się tego nauczyć, jest przyjęcie postawy wdzięczności. Im bardziej będziesz wdzięczny za dobre rzeczy w twoim życiu, tym bardziej będą one się mnożyć. Każdy dzień zaczynaj od wyrażenia wdzięczności za to, że żyjesz, masz rodzinę i przyjaciół, którzy cię kochają, jesteś zdrowy i dobrze ci się wiedzie. Podziękuj za to, że masz pracę i obiecującą przyszłość oraz że mieszkasz we wspaniałym kraju. Zamiast krytykować – jak to robi większość ludzi – skup się na tym, co cię uszczęśliwia, i wyrażaj wdzięczność przy każdej nadarzającej się okazji.