Domowe sposoby, aby szybko zasnąć

Istnieje szereg zaleceń dotyczących snu. Ich przestrzeganie jest gwarancją dobrego, zdrowego wypoczynku:

  • dorosły człowiek potrzebuje ok. 7-8 godzin snu, aby zregenerować organizm,
  • powinno się unikać spożywania pokarmów ok. 2-3 godziny przed pójściem spać,
  • przed snem należy zrezygnować z używek, zwłaszcza z papierosów, kawy, napojów energetycznych,
  • należy unikać ekspozycji na światło podczas nocnego snu.

Oczywiście, ważne jest w tym wszystkim również odprężenie psychiczne. Stres jest jedną z najczęstszych przyczyn problemów ze snem. Zazwyczaj nie możemy spać, ponieważ jesteśmy zestresowani, pełni obaw i niepokoju, odczuwamy lęk. Czynniki te mogą być niekiedy symptomem niektórych zaburzeń psychicznych (depresja, nerwica), jednak nawet w łagodniejszej postaci potrafią utrudniać zasypianie. Jak sobie z nimi radzić? Oto sprawdzone sposoby na zaśnięcie.

 

Jak zasnąć:  napary ziołowe

Co wypić na dobry sen? Tradycyjną, sprawdzoną metodą na kłopoty ze snem jest picie naparów ziołowych przed pójściem spać. Istnieje wiele uspokajających ziół na sen. W przypadku trudności z zasypianiem można na przykład wykorzystać:

  • melisę,
  • rumianek,
  • kozłek lekarski.

Wszystkie te naturalne specyfiki mogą okazać się pomocne w przypadku kłopotów ze snem: łagodzą stres, wykazują działanie rozkurczowe, mają też pozytywny wpływ na układ trawienny. Od wielu lat są z powodzeniem stosowane właśnie jako środki na "wyciszenie" organizmu. W związku z tym wypicie herbaty z melisy czy rumianku przed snem może okazać się bardzo pomocne. 

 

Jak zasnąć: relaksacyjna kąpiel

Zanim udamy się na spoczynek, warto skorzystać z kąpieli. Kąpiel w ciepłej wodzie na 1-2 godziny przed snem może znacząco poprawić jakość snu. 

Ciepła woda o temperaturze nieznacznie przekraczającej 40 stopni Celsjusza działa pozytywnie na organizm i przygotowuje go do wypoczynku. Badacze wykazali, iż osoby zażywające kąpieli przed pójściem spać zasypiali zwykle szybciej, a ich sen był lepszej jakości.

Kąpiel przed snem nie powinna trwać dłużej niż 20-30 minut. Niektórzy zalecają stosowanie olejków z rumianku czy szałwii, które również mogą mieć kojący wpływ na nasz organizm, a w konsekwencji przyczyniać się do lepszego snu.

 

Jak zasnąć: posłuchaj relaksacyjnej muzyki

Jeśli zastanawiasz się, jak zasnąć w stresie, to może spróbuj poeksperymentować z muzyką. Bywa ona znakomitym środkiem na łagodzenie niepokoju. Słuchanie ulubionych artystów jest zazwyczaj bardzo odprężające i skutecznie poprawia nam humor. W ciągu dnia jednak nie zawsze mamy okazję, aby na spokojnie posłuchać ulubionej muzyki. Dlaczego zatem nie spróbować wieczorem?

Słuchanie ulubionych wykonawców przed pójściem spać może w konsekwencji przyczynić się do poprawy naszego snu. W tym kontekście warto wspomnieć zwłaszcza o tak zwanej muzyce relaksacyjnej. Jej słuchanie w godzinach wieczornych może wręcz działać usypiająco i łagodzić trudności z zasypianiem.

Jeśli zatem tylko mamy możliwość słuchania muzyki przed pójściem spać, warto skorzystać z tego sposobu - być może okaże się najbardziej skuteczny. 

 

Jak zasnąć: przygotuj swoją sypialnię

Jeśli zastanawiasz się, jak szybko zasnąć, to być może odpowiedzią na twoje problemy będzie odpowiednie przygotowanie sypialni. Warto zadbać o komfortowe warunki wypoczynku. Niewykluczone, że dzięki kilku prostym rozwiązaniom zaśniesz znacznie szybciej niż zazwyczaj.

Przewietrzenie pomieszczenia, wygodne łóżko i pościel oraz dopasowana piżama to oczywiste, choć istotne czynniki wpływające na przebieg naszego snu. To jednak nie wszystko. Jeśli masz w sypialni sprzęty elektroniczne, które mogą generować hałas, to warto je wyłączyć przed pójściem spać. Być może warto również zasłonić i zamknąć okna. Ważne jest, aby w chwili pójścia spać w sypialni panowała cisza i było ciemno.

 

Jak zasnąć: poczytaj przed snem

Jak zasnąć, gdy się nie chce? Dobrym sposobem może okazać się wieczorna lektura. Codzienne obowiązki nie zawsze pozwalają na chwilę relaksu przy dobrej książce. Wieczór to idealna pora, aby zasiąść do przyjemnej lektury. 

Można oczywiście połączyć czytanie książki z innymi, już wzmiankowanymi metodami. Jeśli nie wiesz, co zrobić, aby szybko zasnąć, to spróbuj na przykład takiego rozwiązania: weź ciepłą kąpiel, następnie zaparz herbatę z melisy i przez godzinę oddaj się lekturze ciekawej książki. Szansa, że szybciej zaśniesz, z pewnością wzrośnie.

 

Jak zasnąć: pamiętaj o codziennych ćwiczeniach fizycznych

Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, warto zadbać o codzienną dawkę ruchu. Jest to kluczowe dla zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Dorosły człowiek powinien dostarczyć swojemu organizmowi dawkę przynajmniej 30-45 minut ruchu dziennie. Jeśli jednak masz możliwość ćwiczyć jeszcze dłużej, to staraj się to wykorzystywać.

Wybór ćwiczeń należy oczywiście do ciebie. Może to być gimnastyka, bieganie, pływanie czy jazda na rowerze. Najlepiej, aby w miarę możliwości korzystać z aktywności na świeżym powietrzu. Nie należy przy tym forsować organizmu. Nadmierne przemęczenie może bowiem okazać się niekorzystne dla naszego snu. 

Regularna, odpowiednia dawka ćwiczeń będzie natomiast miała istotny wpływ na organizm i z pewnością przyczyni się do poprawy jakości twojego snu. 

 

Jak zasnąć: wykonuj ćwiczenia relaksacyjne

Wiele osób radzi sobie z problemami ze snem, wykonując regularnie proste ćwiczenia relaksacyjne. Joga czy pilates wzmacniają ciało i działają rozluźniająco na cały organizm.

Ćwiczenia relaksacyjne są idealną odskocznią od codziennych obowiązków i przyczyniają się do redukcji stresu: czynnika istotnego z punktu widzenia problemów ze snem. Jeśli więc zmagasz się z trudnościami związanymi z zasypianiem, ćwiczenia relaksacyjne mogą okazać się skutecznym remedium na twoje problemy. 

 

Jak zasnąć: unikaj tego, co utrudnia zasypianie 

Bardzo często trudności z zasypianiem są efektem niezdrowego trybu życia. Wdrożenie różnych środków zaradczych na niewiele się zdaje, dopóki nie wyeliminujemy czynników utrudniających zasypianie. O czym dokładnie mowa?

Przede wszystkim powinno się unikać stosowania przed snem różnego rodzaju używek, które działają pobudzająco na organizm. Alkohol czy papierosy mogą skutecznie utrudnić zasypianie.

Jeśli więc zastanawiasz się jak zasnąć, to w pierwszej kolejności odstaw używki. Ogranicz alkohol, a papierosy pal nie później niż na godzinę lub dwie przed pójściem spać. Oczywiście warto też zrezygnować z wieczornej kawy i unikać obfitych, ciężkostrawnych posiłków.

Przed pójściem spać warto również zrezygnować z używania laptopa czy telefonu. Działanie światła emitowanego z ekranów urządzeń elektronicznych może niekorzystnie wpływać na przebieg naszego snu. 

Unikanie czynników, które mają niekorzystny wpływ na sen, bardzo szybko może przynieść oczekiwane efekty - nieraz bez konieczności wdrażania innych rozwiązań.