Domowe sposoby, aby szybko zasnąć

Istnieje szereg zaleceń dotyczących snu. Ich przestrzeganie jest gwarancją dobrego, zdrowego wypoczynku:

  • dorosły człowiek potrzebuje ok. 7-8 godzin snu, aby zregenerować organizm,
  • powinno się unikać spożywania pokarmów ok. 2-3 godziny przed pójściem spać,
  • przed snem należy zrezygnować z używek, zwłaszcza z papierosów, kawy, napojów energetycznych,
  • należy unikać ekspozycji na światło podczas nocnego snu.

Oczywiście, ważne jest w tym wszystkim również odprężenie psychiczne. Stres jest jedną z najczęstszych przyczyn problemów ze snem. Zazwyczaj nie możemy spać, ponieważ jesteśmy zestresowani, pełni obaw i niepokoju, odczuwamy lęk. Czynniki te mogą być niekiedy symptomem niektórych zaburzeń psychicznych (depresja, nerwica), jednak nawet w łagodniejszej postaci potrafią utrudniać zasypianie. Jak sobie z nimi radzić? Oto sprawdzone sposoby na zaśnięcie.

 

Jak zasnąć:  napary ziołowe

Co wypić na dobry sen? Tradycyjną, sprawdzoną metodą na kłopoty ze snem jest picie naparów ziołowych przed pójściem spać. Istnieje wiele uspokajających ziół na sen. W przypadku trudności z zasypianiem można na przykład wykorzystać:

  • melisę,
  • rumianek,
  • kozłek lekarski.

Wszystkie te naturalne specyfiki mogą okazać się pomocne w przypadku kłopotów ze snem: łagodzą stres, wykazują działanie rozkurczowe, mają też pozytywny wpływ na układ trawienny. Od wielu lat są z powodzeniem stosowane właśnie jako środki na "wyciszenie" organizmu. W związku z tym wypicie herbaty z melisy czy rumianku przed snem może okazać się bardzo pomocne. 

 

Jak zasnąć: relaksacyjna kąpiel

Zanim udamy się na spoczynek, warto skorzystać z kąpieli. Kąpiel w ciepłej wodzie na 1-2 godziny przed snem może znacząco poprawić jakość snu. 

Ciepła woda o temperaturze nieznacznie przekraczającej 40 stopni Celsjusza działa pozytywnie na organizm i przygotowuje go do wypoczynku. Badacze wykazali, iż osoby zażywające kąpieli przed pójściem spać zasypiali zwykle szybciej, a ich sen był lepszej jakości.

Kąpiel przed snem nie powinna trwać dłużej niż 20-30 minut. Niektórzy zalecają stosowanie olejków z rumianku czy szałwii, które również mogą mieć kojący wpływ na nasz organizm, a w konsekwencji przyczyniać się do lepszego snu.

 

Jak zasnąć: posłuchaj relaksacyjnej muzyki

Jeśli zastanawiasz się, jak zasnąć w stresie, to może spróbuj poeksperymentować z muzyką. Bywa ona znakomitym środkiem na łagodzenie niepokoju. Słuchanie ulubionych artystów jest zazwyczaj bardzo odprężające i skutecznie poprawia nam humor. W ciągu dnia jednak nie zawsze mamy okazję, aby na spokojnie posłuchać ulubionej muzyki. Dlaczego zatem nie spróbować wieczorem?

Słuchanie ulubionych wykonawców przed pójściem spać może w konsekwencji przyczynić się do poprawy naszego snu. W tym kontekście warto wspomnieć zwłaszcza o tak zwanej muzyce relaksacyjnej. Jej słuchanie w godzinach wieczornych może wręcz działać usypiająco i łagodzić trudności z zasypianiem.

Jeśli zatem tylko mamy możliwość słuchania muzyki przed pójściem spać, warto skorzystać z tego sposobu - być może okaże się najbardziej skuteczny. 

 

Jak zasnąć: przygotuj swoją sypialnię

Jeśli zastanawiasz się, jak szybko zasnąć, to być może odpowiedzią na twoje problemy będzie odpowiednie przygotowanie sypialni. Warto zadbać o komfortowe warunki wypoczynku. Niewykluczone, że dzięki kilku prostym rozwiązaniom zaśniesz znacznie szybciej niż zazwyczaj.

Przewietrzenie pomieszczenia, wygodne łóżko i pościel oraz dopasowana piżama to oczywiste, choć istotne czynniki wpływające na przebieg naszego snu. To jednak nie wszystko. Jeśli masz w sypialni sprzęty elektroniczne, które mogą generować hałas, to warto je wyłączyć przed pójściem spać. Być może warto również zasłonić i zamknąć okna. Ważne jest, aby w chwili pójścia spać w sypialni panowała cisza i było ciemno.