Jerzy Górski – legenda polskiego triathlonu. W 1990 r. wygrał prestiżowe zawody Double Ironman w USA, które składają się z 8 kilometrów pływania, 360 kilometrów jazdy rowerem i 84 kilometrów biegu. Cały dystans pokonał w czasie 24 godzin i 47 minut. To nadzwyczajne osiągnięcie, ale w jego przypadku dużo bardziej imponujące, bo zanim Jerzy Górski stał się sportowcem, przez ponad 14 lat był narkomanem uzależnionym też od nikotyny i alkoholu. Górski miał za sobą 14 lat niszczenia własnego życia i zdrowia, przebywania w więzieniach i szpitalach psychiatrycznych, nieudanych prób samobójczych i wychodzenia z nałogu. W wieku 29 lat zaczął odwyk w Monarze i przez 6 lat trenował, bo oprócz wyjścia z uzależnienia marzył o tym, żeby wystartować w zawodach triathlonowych. Sam o sobie mówił: „Nikt nie wierzył, że kiedykolwiek narkoman dokona takiego cudu, a jednak zrobiłem to. Przełamałem granicę upodlenia, ale wzniosłem się również na wyżyny swoich możliwości. Dokonanie niemożliwego zajęło mi sześć lat, ale czymże jest te sześć lat w obliczu czternastu ładowania w żyłę, wszystkich historii, które spotkały mnie w życiu, i tego, co jeszcze miało się wydarzyć?”.

Jerzy Górski stał się symbolem zwycięstwa i walki z własnymi słabościami. Wygrał nie tylko morderczo trudne zawody, wygrał też własne życie i zdrowie. Obecnie jest prezesem Centrum Sportowego „Głogowski Triathlon” i organizatorem imprez triathlonowych i biegowych w Polsce. W 2017 r. do kin wszedł flm Łukasza Palkowskiego „Najlepszy” inspirowany historią Jerzego Górskiego, ukazała się też książka biografczna o tym samym tytule napisana przez dziennikarza Łukasza Grassa. Tak jak wielu sportowców, którzy wygrywają ważne zawody, czy zwycięzców w innych dziedzinach, Jerzy Górski posiadł lub wyćwiczył w sobie kilka cech, dzięki którym wygrał. Cechy ludzi sukcesu interesują naukowców i specjalistów rozwoju osobistego już od wielu lat. Poniżej przedstawiam kilka z nich, które powtarzają się najczęściej.
 

1. POSTAW SOBIE KONKRETNE CELE

Richard Wiseman, profesor psychologii w Hert fordshire i autor książ ki „59 sekund”, przez rok monitorował postępy ponad pięciuset osób, które starały się zrealizować swoje cele, takie jak utrata wagi, zmiana kwalifkacji, rzucenie palenia, znalezienie partnera czy zmiana trybu życia. Pod koniec trwania badania Wiseman poprosił uczestników o opisanie technik, których używali do osiągnięcia sukcesu i o określenie, w jaki stopniu im się powiodło. Okazało się, że jedynie 10 proc. badanych osiągnęło swoje zamierzenia.
Zrobili to głównie dzięki temu, że monitorowali swoje postępy i zapisywali je, nagradzali się za nieprzyjemne i nudne elementy niezbędne do osiągnięcia celu, często przypominali sobie korzyści z osiągnięcia celu i opowiadali o swoich zamierzeniach rodzinie i znajomym. Ale co najważniejsze, ci, którzy osiągnęli sukces w działaniu, mieli ramowy plan – czyli pomniejsze cele prowadzące do efektu końcowego.

Technika ustalania celów okazała się najbardziej skuteczna, kiedy były one konkretne, wymierne i miały określony termin realizacji. W książce „Pełna moc życia” Jacek Walkiewicz poświęca jeden z felietonów temu, jak duże znaczenie mają cele w naszym życiu. Podaje dziesięć zasad, o których warto pamiętać, żeby motywować się do działania.

1. ZAPISUJ SWOJE CELE

Kiedy zapisujemy cele, łatwiej jest nam określić je precyzyjnie, zawsze możemy do nich wrócić i dokonać korekty. Co więcej, cele, które są zapisane, są bardzie zobowiązujące, co wspiera naszą mobilizację.

2. ŚCIŚLE OKREŚLAJ SWOJE CELE

Cel trzeba zdefiniować możliwie najbardziej precyzyjnie. Zrozumienie celu nie powinno stanowić kłopotu, sformułowanie powinno być jednoznaczne i nie pozostawiać miejsca na luźną interpretację. Zamiast pisać: „Chcę być bardziej szczęśliwy” określ konkretnie: „Będę dwa wieczory tygodniowo spędzać z przyjaciółmi i raz do roku zwiedzę nowy kraj”. Sformułuj cel pozytywnie – czyli zastanów się, czego chcesz, a nie jaką sytuację chcesz zmienić.

3. STAWIAJ CELE WYMIERNE

Cel musi być tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić stopień jego realizacji lub przynajmniej umożliwiać jednoznaczną sprawdzalność jego realizacji.

4. NIECH CELE BĘDĄ ZGODNE Z TOBĄ

Cele nie powinny być narzucone, bo koszty ich realizacji przekraczają korzyści z ich osiągnięcia. Zawsze zastanawiaj się, czy to, do czego dążysz, jest tym, czego naprawdę
chcesz. Jacek Walkiewicz podkreśla: „Już dzisiaj daj sobie zgodę na realizowanie tego, o czym marzysz. Nie zadawaj sobie pytania, czy aby na pewno zasługujesz na to, aby spełniały się twoje najskrytsze pragnienia. Zasługujesz. Zawsze”.