Jaskinie źródłem informacji o DNA

Po raz pierwszy naukowcom udało się odczytać materiał genetyczny wymarłego zwierzęcia, którego szczątki znaleziono w jaskini. Wcześniej możliwe to było tylko w przypadku mamutów, których kości zostały zakonserwowane w wiecznej zmarzlinie.

Naukowcom udało się rozszyfrować mitochondrialne DNA niedźwiedzia jaskiniowego (Ursus spelaeus). Uzyskane wyniki badań przyniosły nowe dane o wspólnym przodku wszystkich współczesnych rodzajów niedźwiedzi. Materiał genetyczny znaleziony w kościach z jaskini Chauvet Cave, słynnej z malowideł naskalnych epoki paleolitu rozszyfrowali fachowcy z Institut de Biologie et Technologies de Saclay.

Badacze przeanalizowali także skamieniałe szczątki wielu zwierząt, również tych, które już wymarły. Za pomocą datowania radiowęglowego naukowcy ustalili, że kości niedźwiedzia mają 32 tys. lat. Najważniejszym osiągnięciem było jednak odczytanie DNA ze znalezionych w jaskini szczątków zwierzęcia..

Zgodnie ze słowami biologów warunki jaskiniowe nie należą do najgorszych – stała temperatura wynosząca 12-15 stopni Celsjusza i brak promieniowania ultrafiletowego pozwoliły na zachowanie kości w stanie umożliwiającym analizę DNA.

Naukowcy zebrali prawie 17 tys. par zasad DNA niedźwiedzia jaskiniowego i porównali je z genomem współczesnych niedźwiedzi. Analiza DNA ich przodka wykazała, że zarówno niedźwiedzie białe jak i brunatne posiadają wspoólnego protoplastę. Jak wykazał tzw. zegar molekularny, a więc metoda bazująca na analizie mutacji w mDNA współcześnie żyjących zwierząt i szacująca czas oddzielania się od siebie linii ewolucyjnych, jaskiniowiec żył 1,6 mln lat temu, a wymarł około 15 tys. lat temu.

W jaskiniach i pod ziemią kryją się szczątki jeszcze wielu wymarłych gatunków prehistorycznych zwierząt. Czy uda się uzyskać o nich więcej informacji? JSL