Skąd wzięły się te kamienne narzędzia? Mają prawie 3 mln lat i nie stworzyli ich ludzie

W 2016 roku na brzegu Jeziora Wiktorii w Kenii znaleziono kamienne narzędzia, których wiek wynosi od 2,6 mln do 3 mln lat. Naukowcy próbują wyjaśnić, kto je stworzył.

Najbardziej prawdopodobne wydają się powiązania autorów z tzw. kulturą olduwajską, choć dotychczas najstarsze związane z nią artefakty miały nie więcej, niż 2,6 mln lat. Wygląda na to, iż przodkowie Homo sapiens doświadczyli istotnego skoku technologicznego, który ułatwił im funkcjonowanie na terenie Afryki, a być może i poza jej granicami.

Czytaj też: Jak wyglądało uderzenie asteroidy, która zabiła dinozaury? Wystarczy spojrzeć na tę symulację

Za pomocą tych narzędzi można miażdżyć lepiej niż może to zrobić trzonowiec słonia i ciąć lepiej niż może to zrobić kły lwa. Technologia olduwajska była jak nagłe wyewoluowanie zupełnie nowego zestawu zębów poza ciałem i zapewniła naszym przodkom nową różnorodność żywności na afrykańskiej sawannie wyjaśniają badacze

Łącznie naukowcy natrafili na 330 artefaktów znalezionych pośród 1776 skamieniałych kości zwierząt, które najwyraźniej zostały poddane obróbce. Przedmioty przypominające prowizoryczne młotki oraz ostro zakończone elementy znalazły się u boku fragmentów żeber, goleni i kości łopatkowych pochodzących od zwierząt przypominających antylopy.

Kamienne narzędzia wydają się związane z przedstawicielami tzw. kultury olduwajskiej

Z publikacji zamieszczonej na łamach Science dowiadujemy się, że kości noszą głębokie ślady cięć, powstałych zapewne w czasie oddzielania mięsa od szkieletu. Istnieją też dowody wskazujące na miażdżenie kości w celu wydobycia szpiku. Ten ma wartości odżywcze cenione nawet przez współczesnych smakoszy. Poza tym narzędzia służyły mieszkańcom Ziemi sprzed 3 milionów lat do rozbijania materiału roślinnego.

Stanowisko archeologiczne Nyayanga, w obrębie którego znaleziono narzędzia, rozszerza znany zasięg geograficzny najwcześniejszych narzędzi związanych z kulturą olduwajską o ponad 1300 km na południowy zachód. Wraz z kośćmi i narzędziami w gronie odnalezionych artefaktów znalazły się dwa zęby: górny i dolny lewy trzonowiec, jeden złamany w połowie, drugi niemal kompletny. Oba okazały się należeć do tzw. palantropa, odległego kuzyna człowieka, który osiągał wzrost wynoszący około 170 centymetrów.

Czytaj też: Forteca z V wieku ukryta w lesie. Do jej znalezienia posłużyła zaawansowana technologia