Kepler odkrył prastarą replikę Układu Słonecznego

Prastary układ słoneczny podobny do naszego został odkryty przez naukowców za pomocą Kosmicznego Teleskopu Keplera.

Międzynarodowy zespół naukowców zidentyfikował prastary system solarny, którego korzenie sięgają początków galaktyki. Ze względu na duże podobieństwo określili go mianem “miniaturowej wersji Układu Słonecznego”. Odkrycia dokonano analizując dane, które przez ostatnie cztery lata dostarczał Kosmiczny Teleskop Keplera.

Centralnym punktem nowo odkrytego układu jest gwiazda przypominająca Słońce, którą określono jako Kepler-444. Wokół niej krąży pięć planet o wielkości pośredniej między Merkurym i Wenus. System oddalony o 117 lat świetlnych jest najstarszym jak dotąd poznanym układem tego typu. Badacze ocelini, że mógł on powstać ponad 11 miliardów lat temu. Oznacza to, że w czasach, kiedy Ziemia dopiero się formowała, planety tego układu były o wiele starsze niż nasza planeta dzisiaj.

Naukowcy prowadzili badania wykorzystując asterosejsmologię. Wsłuchiwano się w naturalny rezonans gwiazdy. Drgania prowadzą do niewielkich zmian w jasności gwiazdy, pozwalając naukowcom mierzyć jej średnicę, masę i wiek. Planety zidentyfikowano dzięki śledzeniu tranzytów. Ułamkowy zanik intensywności światła pozwolił dokładnie określić rozmiary planet.

Zdaniem badaczy odkrycie może dostarczyć nowych informacji na temat początków życia we Wszechświecie oraz procesów kształtowania planet. Odkrycie zostało opisane w magazynie Astrophysical Journal.

Zobacz animację gwiazdy Kepler-444 i pięciu orbitujących wokół niej planet!