Jak się dobrze kłócić, by rozwiązywać konflikty? 

Jeśli już się kłócić, to tylko we właściwy sposób! Poznanie sposobów na dobrą, konstruktywną kłótnię z partnerem pozwoli nam uniknąć eskalacji konfliktów. Dzięki nim będziemy umieli tak poprowadzić kłótnię, żeby toczyła się z pożytkiem dla naszego związku. Jak zatem powinniśmy się kłócić? 

  • Nie bój się. Przede wszystkim pamiętaj, że kłótnia to nic ostatecznego. Na pewno nie oznacza końca związku czy nawet kryzysu. Nie bój się, że kłótnia spowoduje jakąś katastrofę, że osłabi Wasz związek.Wręcz przeciwnie- kłótnie w związku mogą go umocnić. Zatem nie unikaj konfrontacji i wyrażania swojego zdania. Mów o potrzebach i pamiętaj, że masz prawo do różnych oczekiwań wobec związku. Takie samo prawo ma Twój partner. W kłótni właśnie możecie skonfrontować swoje wzajemne oczekiwania. Potraktuj to jako okazję, a nie powód do lęku.
  • Reaguj natychmiast. Ludzie często unikają konfrontacji z partnerem. Nie umieją mówić o swoich uczuciach- o tym co boli, przeszkadza. A problem narasta i w końcu i tak dochodzi do kłótni w związku, tylko że jest to już kłótnia o wiele większa. Tymczasem- jak zauważa Bartosz Zalewski- pary, które deklarują wysoką jakość swojego związku, kłócą się częściej, ale na mniejszych emocjach. Dzięki temu, że rozwiązują konflikty na bieżąco, te nie urastają do rangi ogromnych problemów,
  • Potraktuj kłótnię jako dialog. Kłótnia to przestrzeń do wymiany poglądów i poznania również stanowiska drugiej strony. Tymczasem, często zdarza się, że w czasie kłótni w związku, jedynie z siebie wyrzucamy, nie czekając na odpowiedź partnera. Podczas kłótni warto wziąć głęboki oddech, zatrzymać się na moment i dać partnerowi czas na przedstawienie jego racji. Słuchaj tego, co on chce Ci przekazać.
  • Nie stosuj gróźb i ocen.  Nie mów “jesteś okropny”, “niczego nie potrafisz”, “wszystko przez ciebie” itp. Staraj się raczej przekonać partnera do swoich racji, a nie groź, że odejdziesz. Zastanów się, dlaczego chcesz to zrobić. Dr Zalewski zwraca uwagę na to, że pragniemy odejść, bo nie chcemy już jakiegoś uczucia. Chcemy uciec od czegoś, co nam przeszkadza, co sprawia że czujemy się niekomfortowo. Ale fakt, że chcemy uciec od tego czegoś, nie oznacza wcale, że chcemy uciec czy odejść w ogóle od partnera. Zastanów się, co sprawia, że chcesz odejść i dopiero o tym powiedz partnerowi, zamiast grozić mu odejściem.
  • Staraj się mówić o emocjach. Kłótnie w związku opierają się często na ataku: “zawiodłeś mnie”, “znowu się spóźniłeś”, “nie zależy ci na mnie”, Dobrze byłoby skupić się raczej na uczuciach i zmienić formę wypowiedzi “czuję się źle z tym, że nigdy nie przychodzisz na czas”, “czuję się lekceważona, kiedy zapominasz o moich urodzinach”. Taka forma wypowiedzi pozwala uniknąć ataku, który wywołuje jedynie kontratak zamiast racjonalnej dyskusji. Jeżeli zapanujemy nad formą unikniemy zamiany kłótni we wzajemne obrzucanie się wyrzutami. 
  • Bądź otwarty na kompromis i przebaczenie. Dobrze, jeśli kłócąc się, pamiętamy, że to przejściowa sytuacja. Że teraz, co prawda, kłócimy się, ale robimy to po coś. Że robimy to, żeby coś naprawić w związku, a nie zepsuć. Pamiętajmy, że kłótnia nie ma prowadzić do “ukarania” partnera tylko do poprawienia jakości związku. Oraz że oboje jesteście pełnoprawnymi uczestnikami konfliktu i każdy ma prawo do wypowiedzi. Jeżeli będziemy o tym pamiętać, nie będziemy musieli szukać sposobów na to, jak uratować związek po kłótni, bo kłótnia w niczym naszemu związkowi nie zaszkodzi,  a wręcz przeciwnie- pomoże. 
  • Pamiętaj, że po kłótni dobrze jest się pogodzić.  Kłótnia nie powinna kończyć się obrazą, wyjściem z domu, czy “cichymi dniami”. Podczas kłótni dobrze jest pomyśleć o niej jako o formie pracy nad relacją. Pamiętaj, że i Ty i Twój partner wykonujecie właśnie kawał ciężkiej pracy nad Waszym związkiem. A po pracy należy się wypoczynek i… wynagrodzenie. Zróbcie razem coś przyjemnego, co przyniesie wam ukojenie po silnych emocjach, które przeżywaliście podczas kłótni.