Wyniki badań naukowych zajmujących się wpływem barw na mechanizmy kognitywne człowieka były do tej pory rozbieżne. Niedawno jednak kanadyjscy psychologowie z University of British Columbia postanowili przeprowadzić szereg doświadczeń, aby jednoznacznie potwierdzić, że barwy oddziałują na nasze procesy myślowe.

Zespół naukowy pod kierownictwem Juliet Zhu przeprowadził sześć eksperymentów, w których ponad 600 ochotników miało rozwiązywać na komputerze różne zadania — m.in. na spostrzegawczość i kreatywność. Tło monitora było za każdym razem inne: niebieskie, czerwone lub neutralne — białe. W zadaniach na spostrzegawczość, na przykład w korekcie danych adresowych, najlepiej wypadli ci ochotnicy, którzy pracowali z czerwonym monitorem. W rozwiązywaniu zadań na kreatywność, polegających na wymyślaniu w określonym czasie jak najwięcej możliwości użycia określonej rzeczy, najlepiej wykazały się osoby, które korzystały z monitorów z niebieskim tłem.

Doświadczenie to dowiodło, że barwy mają duży wpływ na zdolność człowieka do rozwiązywania różnych zadań, które wymagają myślenia. Według Juliet Zhu czerwony kolor kojarzy nam się z niebezpieczeństwem, błędami i z ostrożnością. Czerwień to przecież barwa sygnalizacyjna używana na znakach drogowych, czerwony jest samochód straży pożarnej czy długopis nauczyciela, zaznaczający nasze błędy w dyktandzie. Dlatego też czerwień podświadomie skłania nas do reagowania na najmniejsze szczegóły. Niebieski jest natomiast kolorem nieba, wody, a więc ludzie kojarzą go najczęściej z takimi doświadczeniami mentalnymi, jak spokój i otwartość. Barwa ta zachęca nas do nieszablonowego myślenia, kreatywności oraz do poszukiwań.

Tak więc kolory naszego otoczenia — ścian czy mebli w biurze czy mieszkaniu — w zależności od zadań, jakie musimy rozwiązywać, mogą wpływać na naszą wydajność. Jeśli wymagana jest od nas kreatywność — na przykład w agencjach reklamowych lub w szkolnej pracowni plastycznej — naukowcy polecają otaczanie się kolorem niebieskim. Jeśli jednak powinniśmy skupić swoją uwagę na szczegółach, na przykład czytając załączone do lekarstw ulotki, kolorem sprzyjającym naszej koncentracji będzie kolor czerwony. Najnowsze wyniki badań mają przyjść z pomocą projektantom wnętrz i twórcom reklamy. JSL

źródło: www.publicaffairs.ubc.ca