Koreańskie Korea Aerospace Industries (KAI) oficjalnie rozpoczęło prace nad bezzałogowym bojowym statkiem powietrznym (UCAV) przeznaczonym do operowania z lotniskowców, dołączając tym samym do elitarnego grona, które wcześniej tworzyły jedynie USA i Turcja.
Korea Południowa tworzy swojego UCAV na lotniskowce
Niedawno, bo 8 lipca 2025 roku podczas Korea Strait Victory Seminar, które to odbyły się w Seulu, poznaliśmy szczegóły na temat tego nowego wojskowego bezzałogowca Korei Południowej. Dowiedzieliśmy się tym samym, jak to dron KAI bazuje na istniejącym projekcie maszyny dla sił powietrznych, ale został przeprojektowany specjalnie z myślą o ekstremalnych warunkach lotniskowców z katapultowym startem i lądowaniem na linie hamującej. Chociaż jest to wciąż tylko koncepcja zbudowana na podstawie istniejącej platformy, to znamy ujuż kilka szczegółów na jego temat.
Czytaj też: Chiny wskrzesiły radziecką legendę. Czas na Potwora z Morza Żółtego


Pokładowy dron bojowy Korei Południowej ma na tę chwilę odznaczać się maksymalną masą startową na poziomie 6 ton, promieniem działania do około 555 km, wzmocnionym podwoziem, hakiem do lądowania, kompatybilnością z katapultą elektromagnetyczną oraz bogatym wyposażeniem. Jego udźwig ma obejmować około 800 kg dla uzbrojenia lub innego osprzętu, a na pokładzie mają znaleźć się sprzęty takie jak radar AESA, IRST, głowice optyczne, walka powietrzna z użyciem pocisków Meteor, misje uderzeniowe, rozpoznanie oraz kontrola rojów mniejszych dronów. Ta wszechstronność (szczególnie przy modułowych sensorach) wpisuje się w obecne trendy UAV, a w tym platformy wielozadaniowe, które są łatwo adaptowalne do różnych misji.

Czytaj też: Tak wygląda nowy strażnik nieba. Europejska potęga zniszczy powietrzne zagrożenia
Pokładowy UCAV od KAI to poważna szansa eksportowa i wejście Korei Południowej do gry o wysoką stawkę. Tureckie Bayraktar Kızılelma (odrzutowy) i TB3 (średniego pułapu) już bowiem zdobyły uznanie i zapowiadają się na sprzęty z rodzaju tych bardzo pożądanych. Dzieło Korei Południowej ma szansę dorównać tym systemom, a nawet je przewyższyć, a to np. dzięki zastosowaniu radaru AESA, którego nie ma amerykański MQ-25 Stingray, oraz naciskowi na walkę powietrzną i koordynację rojów. Jeśli się powiedzie, Korea stanie się trzecim państwem z odrzutowym UCAV zdolnym do operowania z lotniskowców.
Cecha | KAI Carrier UCAV (Korea Płd.) | Bayraktar Kızılelma (Turcja) | MQ‑25 Stingray (USA) |
---|---|---|---|
Status | Koncepcja (ujawniona lipiec 2025) | W testach; pierwszy lot: 2022 | Testy zaawansowane; wejście do służby 2026 |
Typ napędu | Odrzutowy | Odrzutowy | Odrzutowy |
Masa startowa (MTOW) | ~6 ton | ~6 ton | ~14,5 ton |
Udźwig | ~800 kg (uzbrojenie/sensory) | ~1500 kg | ~7,3 ton paliwa (tankowanie) |
Promień działania | ~555 km | ~925 km | ~925 km |
Funkcja główna | Zwiad, uderzenia, walka powietrzna, roje | Uderzeniowy, myśliwski | Bezzałogowy tankowiec |
Uzbrojenie | Pociski pow.-pow. (np. Meteor), sensory | Bomby, pociski, IRST, AESA | Brak (zadanie tankowania) |
Radar AESA | Tak | Tak | Nie |
Właściwości stealth | Zakładane (projektowane) | Tak (ograniczone) | Nie (konstrukcja konwencjonalna) |
Zdolność do operacji z lotniskowców | Tak (z katapultą elektromagnetyczną) | Tak (TCG Anadolu, bez katapulty) | Tak (katapulta parowa/EMALS) |
Stopień autonomii | Wysoki, także w środowisku zakłóceń | Średni (misje półautonomiczne) | Ograniczony – sterowanie z pokładu statku |
Radar i sensory | Modułowe: AESA, IRST, EO/IR | AESA, IRST, EO/IR | EO/IR + dane pokładowe |
Integracja z rojami UAV | Planowana (nowatorska cecha) | Brak | Brak |


Czytaj też: Będzie niczym anioł na polu bitwy. Polska wzmocni wojsko wozem do ratowania życia
KAI przyznało, że Korea Południowa opracowuje katapultę elektromagnetyczną o udźwigu 8 ton z planami budowy systemu 20‑tonowego dla przyszłych samolotów załogowych. Innymi słowy, to już kolejny kraj, który dąży nie do typowego lotniskowca-giganta, a do lotniskowca dedykowanego mniejszym, lżejszym oraz tańszym dronom. Wiele minie jednak jeszcze czasu, zanim doczekamy się pełnoprawnego “rozwiązania bojowego” tego typu od Korei Południowej. Aktualnie bowiem mamy do czynienia głównie z koncepcjami i planami, a te zwłaszcza w wojsku mogą przybrać inny kształt, choć przeczuwam, że tym razem plan jest strzałem w dziesiątkę, bo po prostu rewolucją możliwości lotnictwa i marynarki.