Perfumy inne niż wszystkie. Nie uwierzysz, co było inspiracją dla tych zapachów

Mimo iż brzmi to absurdalnie, naukowcy chcą odtworzyć zapachy kosmosu. W ramach projektu AromAtom będzie można kupić perfumy inspirowane wyobrażeniami o zapachach innych planet.
Takich perfum jeszcze nie było /Fot. Pixabay

Żaden człowiek nie poczuje zapachu kosmosu w sposób organoleptyczny, bo nosy nie działają w próżni, a poza tym skończyłoby się to dla niego tragicznie. Naukowcy snują jednak przypuszczenia o zapachu Marsa, Jowisza czy dowolnego miejsca naszej galaktyki, o ile tworzące je substancje chemiczne występują na Ziemi.

Czytaj też: Jak nicienie wykrywają zapachy? Rozwiązano 30-letnią zagadkę

Kilku astronautów donosiło, że byli w stanie poczuć zapach przestrzeni kosmicznej pośrednio po wyjściu ze statku i przejściu na zewnątrz. Donald Pettit z NASA powiedział, że poczuł zapach podobny do oparów spawalniczych, podczas gdy Tim Peake z ESA powiedział, że czuł “zapach letniego grilla w Wielkiej Brytanii”.

Zapach kosmosu

Zapach kosmosu można próbować odtworzyć. Marina Barcenilla, doktorantka z University of Westminster, zwróciła uwagę, że atomy z układu okresowego są uniwersalne, niezależnie od rejonu kosmosu. Analizując skład chemiczny dominujący na danej planecie, można zgadywać jak by “pachniała”. Tzw. chemia kosmiczna zrodziła projekt AromAtom.

Tak pachnie kosmos? /Fot. AromAtom

Marina Barcenilla mówi:

Studiując chemię planet, takich jak Mars czy Neptun, zastanawiałem się nad ich zapachem – i stąd wziął się pomysł na projekt.

Naukowcy pracujący w ramach projektu AromAtom oparli się na doświadczeniach astronautów z misji Apollo oraz tych, którzy przebywali na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Porównywali oni zapach kosmosu do różnych nietypowych rzeczy: spalonego mięsa czy gumy. Uczeni wykorzystali dostępne dane, by stworzyć “pozaziemskie perfumy”.

Czytaj też: Świetnie się z kimś dogadujesz? To zasługa zapachu

Efekty prac AromAtom są co najmniej interesujące. W sprzedaży są dostępne cztery zapachy o naprawdę pomysłowych nazwach: Ground Control Eau de Parfum, Moon Walk Eau de Parfum, We Are the Martians Eau de Parfum i Out of this World Eau de Parfum. Nuty zapachowe na pierwszy rzut oka są “standardowe”, ale ich zestawienie podobno jest zaskakujące. Naukowcy odtworzyli 24 zapachy kosmosu, ale nie ma informacji, czy zamierzają w przyszłości poszerzyć swoją ofertę.