Wyjątkowy “tańczący lemur” urodził się w brytyjskim zoo. Zobacz, jaki to słodziak

W ogrodzie zoologicznym w brytyjskim Chester urodził się najrzadszy lemur na świecie. To wielka szansa dla całego gatunku, że uda się go wyprowadzić znad krawędzi zagłady.
Lemur sifaka Coquerel /Fot. Zoo Berlin

Maleństwo przyszło na świat w piątym miesiącu ciąży w ogrodzie zoologicznym w Chester, który ma własną populację sifaka Coquerel (Propithecus coquereli), jednego z najrzadszych gatunków naczelnych na świecie. Nie wiadomo, czy to samiec, czy samica, ponieważ początkowo młoda małpa mocno przytulała się do matki, 11-letniej Beatrice.

Czytaj też: “Słodki” kamień milowy. Po 150 latach ten zagrożony ptak wykluł się na wolności

Teraz, w wieku 3 miesięcy, lemur staje się coraz bardziej niezależny i zaczyna eksplorować swoje siedlisko. Sifaka Coquerel to gatunek często określany jako “tańczący lemur” ze względu na nietypowy sposób poruszania się. Zwierzęta te używają swoich potężnych nóg do skakania na boki, a jednym susem mogą pokonać dystans nawet 6 metrów między koronami drzew.

Ten lemur jest ekstremalnie rzadki, a jego narodziny w zoo to prawdziwe święto

Sifaka Coquerel, podobnie jak wszystkie gatunki lemurów, pochodzi z Madagaskaru. Niestety, poważne wylesianie prawie zniszczyło ich naturalne środowisko, powodując spadek populacji o 80 proc. w ciągu ostatnich 30 lat. Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody (IUCN) klasyfikuje ten gatunek jako krytycznie zagrożony i gdyby nie hodowle w ogrodach zoologicznych, prawdopodobnie wymarłby do końca obecnej dekady.

Czytaj też: Jeden z najrzadszych ssaków przyszedł na świat. Ten nosorożec będzie dumą kraju

Zoo w Chester jest obecnie jedynym ogrodem zoologicznym w Wielkiej Brytanii i jednym z zaledwie trzech w Europie, które opiekuje się sifakami Coquerel. Rodzice nowo narodzonego lemura – Beatrice i Elliot – przyjechali z Duke Lemur Center w USA w 2021 r., aby rozpocząć nowy program hodowli zachowawczej, którego celem jest ochrona naczelnych przed wyginięciem.

Sifaka Coquerel urodzony w brytyjskim zoo /Fot. Zoo Chester

Dr Nick Davis, prymatolog i dyrektor generalny ds. ssaków w Zoo Chester, mówi:

Nowe dziecko urodziło się z grubą, puszystą białą sierścią, podobnie jak jego rodzice, ma już szeroko otwarte oczy i pełną osobowości. Mama Beatrice jest bardzo zajęta swoim wesołym dzieckiem, które regularnie karmi, a to rozwija się prawidłowo. Maluch dołączy do pięciu innych sifaków Coquerel żyjących w ogrodach zoologicznych w całej Europie, więc każdy nowy osobnik jest na wagę złota.
Lemur urodzony w brytyjskim zoo ma już 3 miesiące /Zoo Chester

Naukowcy z Zoo Chester od ponad dekady współpracują z organizacją pozarządową Madagasikara Voakajy i pomogli w stworzeniu specjalnego obszaru chronionego lasu Mangabe o powierzchni ponad 27 tys. hektarów. To kropla w morzu potrzeb, ale pozwala chronić choć część żyjących na Madagaskarze lemurów, żab i gadów.

Dr Nick Davis dodaje:

W ciągu następnych kilku miesięcy młodzieniec nabierze wystarczającej pewności siebie, aby rozpocząć samodzielne odkrywanie świata. Wtedy nasz zespół będzie mógł przyjrzeć się bliżej i odkryć, czy jest to samiec, czy samica, co ma ogromne znaczenie, bo wszyscy walczymy o przetrwanie tego gatunku.