Jeden z najrzadszych ssaków przyszedł na świat. Ten nosorożec będzie dumą kraju

Kilka dni temu na Sumatrze przyszedł na świat jeden z najrzadszych ssaków na Ziemi. To już drugi urodzony nosorożec sumatrzański w tym roku, co jest dobrą wiadomością dla gatunku, który obecnie liczy mniej niż 50 zwierząt.
Nosorożec sumatrzański /Fot. WWF

Samica o imieniu Delilah urodziła 25-kilogramowego samca w sanktuarium dla nosorożców sumatrzańskich w Parku Narodowym Way Kambas w prowincji Lampung, na południowym krańcu wyspy Sumatra. Ojcem młodego jest samiec Harapan, który urodził się w zoo w Cincinnati w 2006 roku. Był to ostatni nosorożec sumatrzański na świecie przywieziony do Indonezji, co oznacza, że obecnie cała populacja żyje w tym kraju.

Krytycznie zagrożony nosorożec urodzony na Sumatrze

O narodzinach młodego nosorożca, który nie został jeszcze nazwany, poinformowało indonezyjskie ministerstwo środowiska i leśnictwa. Zwierzę przyszło na świat w sobotę 25 listopada – 10 dni przed zakładanym terminem, ale jest w dobrej kondycji. Młody może już samodzielnie chodzić, a także spożywać pokarm na stojąco.

Czytaj też: Zostały tylko dwie samice. Czy nosorożec północny przetrwa?

Matka młodego nosorożca – Delilah – to 7-letnia samica, która urodziła się w indonezyjskim sanktuarium w 2016 r. Była drugim nosorożcem urodzonym przez jej matkę Ratu, która w 2012 r. urodziła także samca o imieniu Andatu, który był pierwszym nosorożcem urodzonym w niewoli w Indonezji od 124 lat. Dzięki wysiłkom zoologów w sanktuarium Way Kambas teraz zwierząt tych rodzi się coraz więcej – tylko w tym roku były już dwa udane porody.

Nosorożec sumatrzański (Dicerorhinus sumatrensis) jest prawnie chroniony w Indonezji. Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych IUCN te zwierzęta jako krytycznie zagrożone – populacja maleje i pozostało tylko ok. 30-50 dorosłych zwierząt. Ssakom tym grozi przede wszystkim niszczenie siedlisk lasów tropikalnych oraz kłusownictwo. Rogi nosorożców są uważane za cenne trofeum łowieckie, a przy tym pożądane w tradycyjnej medycynie chińskiej.

Nosorożec sumatrzański urodzony 25 listopada /Fot. Indonesian Ministry of Environment and Forestry

Jest to najmniejszy i jedyny owłosiony gatunek nosorożca o długości ciała ok. 200-250 cm i wysokości w kłębie ok. 100-130 cm. Jego ciało osiąga masę ok. 800 kg, maksymalnie do 1000 kg. Na pysku ma dwa rogi, jego skóra jest ciemnoszara z odcieniem brunatnym spotęgowanym rdzawym odcieniem brunatnej, rudziejącej na zakończeniach włosów “sierści”. Jego owłosienie nie jest gęste i najbardziej wyraźne u osobników młodych – z wiekiem przerzedza się i ciemnieje. Eksperci uważają, że nosorożce sumatrzańskie są bliżej spokrewnione z wymarłymi nosorożcami włochatymi niż jakikolwiek inny gatunek ssaka na Ziemi.

Czytaj też: Zabiliśmy ten gatunek 100 lat temu. Teraz mamy jego RNA i nie zawahamy się go użyć

Nie wiadomo, jaki los czeka nosorożce sumatrzańskie. Naukowcy robią wszystko, co w ich mocy, by ten gatunek przetrwał, ale niektórzy twierdzą, że to tylko “odwlekanie” nieuchronnego wyroku. Tempo przyrostu nowych osobników jest za małe, by można było prognozować jakąkolwiek stabilność dla populacji tych zwierząt w najbliższych latach. Warto dodać, że Indonezja stara się ocalić także inny krytycznie zagrożony gatunek – nosorożca jawajskiego – którego obecnie żyje mniej niż 80 osobników.