Gatunek nazwany Archicebus achilles żył 55 mln lat temu na terenach dzisiejszej Azji. Naukowcy znaleźli jego szczątki na dnie jeziora w prowincji Hubei, w pobliżu rzeki Jangcy. W tym czasie następowało ewolucyjne rozdzielenie linii wyraków i małp właściwych.

Szczątki Archicebusa achillesa są aż o 7 mln lat starsze od dotychczas znanych szkieletów ssaków naczelnych. Stąd właśnie wzięła się nazwa nowo odkrytego gatunku - Archicebus znaczy tyle, co "pradawna małpa".

Znaleziony szkielet przetrwał do naszych czasów w doskonałej formie. Jest to najstarsze znalezisko tego typu i rzuca całkiem nowe światło najwcześniejsze fazy ewolucji ludzi i małp.

Rozmiary Archicebusa mogą budzić zdziwienie. Jego ciało miało ok. 70 mm długości, a szacunkowa waga to około 20-30 gramów! Niewielkie rozmiary Archicebusa wskazują, że pierwsze ssaki naczelne były bardzo małe. Do tej pory naukowcy sądzili, że pierwsi przodkowie ssaków naczelnych swoimi rozmiarami przypominali dzisiejsze małpy.

- W czasach, kiedy na Ziemi żył Archicebus nasza planeta przypominała dżunglę. Ziemię porastały bujne, tropikalne lasy. Małe zwierzęta musiały nieustannie wspinać się i schodzić w dół - to dawało idealne podstawy do rozwoju ssaków naczelnych - podsumował jeden z badaczy.