Maleńki krewniak człowieka

– W czasach, kiedy na Ziemi żył Archicebus nasza planeta przypominała dżunglę. Ziemię porastały bujne, tropikalne lasy. Małe zwierzęta musiały nieustannie wspinać się i schodzić w dół – to dawało idealne podstawy do rozwoju ssaków naczelnych – podsumował jeden z badaczy.

Odkrycie niewielkiego zwierzątka sprzed milionów lat dostarcza nowych informacji na temat pochodzenia naczelnych.

Gatunek nazwany Archicebus achilles żył 55 mln lat temu na terenach dzisiejszej Azji. Naukowcy znaleźli jego szczątki na dnie jeziora w prowincji Hubei, w pobliżu rzeki Jangcy. W tym czasie następowało ewolucyjne rozdzielenie linii wyraków i małp właściwych.

Szczątki Archicebusa achillesa są aż o 7 mln lat starsze od dotychczas znanych szkieletów ssaków naczelnych. Stąd właśnie wzięła się nazwa nowo odkrytego gatunku – Archicebus znaczy tyle, co “pradawna małpa”.

Znaleziony szkielet przetrwał do naszych czasów w doskonałej formie. Jest to najstarsze znalezisko tego typu i rzuca całkiem nowe światło najwcześniejsze fazy ewolucji ludzi i małp.

Rozmiary Archicebusa mogą budzić zdziwienie. Jego ciało miało ok. 70 mm długości, a szacunkowa waga to około 20-30 gramów! Niewielkie rozmiary Archicebusa wskazują, że pierwsze ssaki naczelne były bardzo małe. Do tej pory naukowcy sądzili, że pierwsi przodkowie ssaków naczelnych swoimi rozmiarami przypominali dzisiejsze małpy.