Małpy małpują swoje autorytety

Zespół naukowców ze Stanów Zjednoczonych i z Wielkiej Brytanii dowiódł, że naśladowanie osobników o wyższym statusie społecznym nie jest domeną wyłącznie gatunku ludzkiego.

Powtarzanie pewnych czynności jest jednak również jednym z głównych sposób uczenia się. Najnowsze badania są dowodem na to, że naśladowanie innych jest znane także w świecie zwierząt. Okazuje się, że na przykład szympansy świadomie obserwują innych, ucząc się w ten sposób pożytecznych zachowań.

Centrum badań nad naczelnymi Yerkes National Primate Research Center w Atlancie jest poligonem badawczym małpich talentów w warunkach zbliżonych do naturalnych. W trakcie doświadczenia naukowcy zmusili grupę szympansów do obserwacji dwóch samic w różnym wieku. Młodą samicę uczono umieszczać plastikowe elementy do pojemnika w kropki, za co małpa otrzymywała pokarm. Druga, starsza samica, miała wkładać je do pojemnika w paski. Po dwudziestu minutach pozostałe małpy również mogły podejść do pojemników.

Jak się okazało, po zakończeniu doświadczenia więcej elementów znajdowało się w pojemniku w kropki. Eksperyment kontrolny z inną grupą małp oraz z zamianą pojemników przyniósł podobne rezultaty. Szympansy z uwagą przyglądały się strategii zachowania bardziej doświadczonej małpy i starały się ją naśladować.

W świecie naukowców panuje przekonanie, że małpy najczęściej kopiują zachowanie lidera ze względów posłuszeństwa, autorzy najnowszych badań dowodzą jednak, że przynajmniej jeśli chodzi o zdobywanie pokarmu, Szympansy skłonne są do małpowania bardziej doświadczonych życiowo osobników. Wyniki badania zostały opublikowane w magazynie Public Library of Science One (PLoS One).

źródło: www.yerkes.emory.edu