Meduzy a zmiany klimatyczne

Gdyby nagle ze światowego oceanu zniknęły wszystkie meduzy, stan wód mógłby ulec znacznej zmianie na gorsze. Do takiego wniosku doszli naukowcy, barwiąc wodę jeziora meduz w pobliżu archipelagu Palau.

Badacze postanowili stwierdzić, czy meduzy, wieloryby, plankton i ryby mają wpływ na wędrówki mas wodnych i ciepła w oceanie. Aby zrealizować ten zamiar, należało jednak wykluczyć oddziaływanie wiatru, przypływów i odpływów, co graniczy z niemożliwością. Wyjście z tej sytuacji znaleźli Kakani Katija Young i John Dabiri z California Institute of Technology.

Naukowcy ci postanowili przeprowadzić badania w niezwykłym jeziorze meduz Ongeim’l Tketau. To położone w archipelagu Palau słone jezioro jest zamieszkiwane przez miliony meduz, które zatraciły umiejętności parzenia. Dzięki temu naukowcy mają możliwość nurkowania wśród nich i badań tych zwierząt bez obaw o własne zdrowie. Żeby lepiej zrozumieć fizykę strumienia cieczy, płynącej spod meduz podczas ich poruszania się, naukowcy zmieszali z wodą nietoksyczne barwniki i zarejestrowali rezultaty na wideo (krótkie filmy można zobaczyć tutaj).

Poruszające się niczym pompy meduzy mogą odgrywać istotną rolę w mieszaniu się wód w oceanie. Zdziwieni biolodzy zaobserwowali, że oprócz pierścienia wody, wypychanego przez parasol meduzy przy każdym pchnięciu, zwierzę ciągnie za sobą pewną stałą objętość cieczy.

Okazało się, że w czasie pionowego wypływania meduzy mogły unieść ze sobą w stronę powierzchni zbiornika nawet gęstszą wodę z dna. Kształt ciała meduz pozwala im na skuteczne mieszanie mas wody — twierdzą naukowcy.  Dlatego więc odłów tych zwierząt albo wytrzebienie ich populacji mogłyby doprowadzić do globalnych zmian.

Nie są to jedyne organizmy, które mieszają wody oceaniczne. Ryby i inne zwierzęta morskie również przyczyniają się do tego procesu, lecz w mniejszym stopniu. Pomimo tego, że wszyscy mieszkańcy mórz razem wzięci nie są w stanie konkurować w redystrybucji ciepła, substancji odżywczych i rozpuszczonych gazów z wiatrami, przypływami i prądami morskimi, lecz wnoszą one znaczny wkład w te zjawiska. Wiele istot przepływa setki metrów na dzień, również w dół i w górę. Zgodnie z istniejącą teorią mieszkaniec mórz i oceanów przenosi z sobą około czterech objętości swojego ciała, przepływając zaledwie kilka jego długości. A wraz ze zwiększeniem gęstości wody zwiększa się również objętość. Mieszanie się mas wody jest istotne również dla klimatu naszej planety. Podnoszona w stronę powierzchni zimna woda z dna, podobnie jak i ciepłe prądy morskie, warunkuje temperaturę powietrza, a także wpływa na powstawanie tajfunów. JSL