Międzynarodowa Stacja Kosmiczna sprawia, że nawet woda jest interesująca

Naukowcy z Cornell University oraz Clemson University przeprowadzili nietypowy eksperyment. Miejscem jego realizacji była Międzynarodowa Stacja Kosmiczna.
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna sprawia, że nawet woda jest interesująca

To właśnie na jej pokładzie doszło do obserwacji… łączących się kropel wody. Jak się okazuje, to z pozoru niezbyt ciekawe zajęcie może mieć przełożenie na to, jak funkcjonujemy w codziennym życiu. Mowa bowiem o zastosowaniach z zakresu energetyki, transportu czy inżynierii kosmicznej.

Czytaj też: Pierwsza “gwiazdka” pojawi się w tym roku wyjątkowo wcześnie. To asteroida 2015 RN35

O wyciągniętych wnioskach badacze piszą na łamach Physics of Fluids. Jak zapewne dobrze wiecie, typowa kropla wody ma kulisty kształt i jest niewielka. Kiedy jednak zaczynają się one łączyć, grawitacja wpływa na zmianę ich wyglądu. W efekcie badania kropel prowadzone na Ziemi muszą być realizowane w bardzo małej skali.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna została wykorzystana do obserwacji zachowania kropel wody

Problem polega na tym, że w takich okolicznościach dynamika staje się zbyt szybka, aby można było ją trafnie analizować. Na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, w warunkach tzw. mikrograwitacji, można natomiast badać nawet bardzo duże krople. Jedne mają średnice liczone w milimetrach, podczas gdy inne mogą osiągać rozmiary wyrażane w centymetrach.

W ramach eksperymentów naukowcy wysłali na ISS cztery różne materiały tworzące powierzchnie o różnorakiej chropowatości. Wtedy też zaczęła się właściwa faza eksperymentu: obserwowanie, jak w poszczególnych przypadkach zachowują się i łączą ze sobą krople.

Ostatecznym celem prowadzonych badań było przekonanie się, jak funkcjonuje model Davisa-Hockinga, służący do symulowania zachowań kropli. Kiedy jedna z takowych znajdzie się na wybranej powierzchni, jej część dotyka powietrza i tworzy interfejs. Z kolei ta stykająca się z samą powierzchnią tworzy krawędź. Model Davisa-Hockinga opisuje równanie dla tej właśnie krawędzi. Za sprawą zebranych danych naukowcy mogli potwierdzić słuszność opisywanego modelu.

Czytaj też: Kula ognia przemknęła po niebie. Była nie tylko widowiskowa. Dostarcza też informacji o Układzie Słonecznym

Pokazuje to, jak liczne są zastosowania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Dla postronnych obserwatorów jej funkcjonowanie mogłoby się wydać głównie rezultatem fanaberii “mądrych głów”, ale nie każdy zdaje sobie sprawę z roli ISS w testowaniu nowych materiałów czy technologii. Tym bardziej smucą wieści o nadchodzącym końcu Stacji, która i tak przetrwała dłużej niż spodziewała się większość ekspertów.