Przebadali mikrobiom psów z różnych części świata. Czego się dowiedzieli?

Mianem mikrobiomu określa się ogół mikroorganizmów występujących w obrębie danego siedliska. Naukowcy postanowili przeanalizować go na przykładzie psów z całego świata.
Przebadali mikrobiom psów z różnych części świata. Czego się dowiedzieli?

Powszechnym sposobem na prowadzenie tego typu badań jest pobieranie i analiza próbek kału. Problem w tym, że w większości przypadków takie działania dotyczą psów z ośrodków weterynaryjnych, gdzie zwierzętom daleko do prowadzenia trybu znanego z codziennego funkcjonowania w naszych domach (lub poza nimi). Chcąc uzyskać kompleksowy obraz sytuacji naukowcy wzięli pod uwagę czworonogi wywodzące się z różnych środowisk.

Psy z Afryki i Azji głównymi bohaterami nowych badań

O tym, czego się dowiedzieli, możemy przeczytać w Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences. Autorzy publikacji wykorzystali próbki z trzech głównych lokalizacji. Obejmowały one zwierzęta domowe w Republice Południowej Afryki, bezpańskie i pochodzące ze schronisk psy w Indiach, a także czworonogi z jednej z wiosek na terenie Laosu. Próbki były przechowywane tak, aby można je było później sekwencjonować i analizować.

Jak wyjaśnia Kelly Swanson, jedna z autorek nowych badań, te wcześniejsze skupiały się na szczepionych, zadbanych i dobrze odżywionych psach. Trudno jednak mówić o faktycznym zrozumieniu tego zjawiska, jeśli pomija się zwierzęta żyjące na zewnątrz i wystawione na różne czynniki środowiskowe. Dzięki badaniom prowadzonym przez Swanson i jej współpracowników możliwe będzie zrozumienie tego, jakie normy panują w różnych częściach świata.

O ile psy ze schroniska były karmione ryżem, soczewicą, jogurtem i karmą dla psów, tak te bezdomne najprawdopodobniej żywiły się tym, co udało im się zdobyć od ludzi. Czworonogi ze wsi spożywały lokalne produkty, między innymi kukurydzę, bambus, ryż kleisty i ryby z pobliskich rzek, podczas gdy dieta przebywających w domach psów opierała się na karmie i innych wysokoprzetworzonych produktach.

Istotna rola żywności w kształtowaniu mikrobiomu

I choć dało się zauważyć pewne różnice w mikrobiomach poszczególnych grup, to ogólne ich funkcjonowanie było wszędzie bardzo podobne. Na przykład psy spożywające nabiał w populacji południowoafrykańskiej i indyjskiej zawierały liczne gatunki bakterii kwasu mlekowego Lactobacillus, które prawdopodobnie były zaangażowane w pełnienie tych samych funkcji. Poza tym autorzy badań chcieli się przekonać, czy psy żyjące “na powietrzu” i żywiące się w zróżnicowany sposób będą miały podobny mikrobiom do mikrobiomu psów sprzed setek i tysięcy lat. Ich przypuszczenia się potwierdziły, co pokazuje, że nie tylko ludzie doświadczają zmian związanych z odmiennymi nawykami żywieniowymi.