Miło cię poznać! Odkryto nowy gatunek żaby

Odkryto nowy gatunek żaby na wyspie Książęcej w Zatoce Gwinejskiej u zachodnich brzegów Afryki. Zwierzę jest gatunkiem endemicznym o niewielkich rozmiarach.

Jak poinformowała Rayna Bell z zespołu biologów z Kalifornijskiej Akademii Nauk (California Academy of Science), odkrycie nastąpiło w efekcie badania fauny występującej na Wyspach Świętego Tomasza i Książęcej.

Nieznany nauce gatunek, który nazwano Hyperolius drewesi, ma zielony kolor i białe ubarwienie brzucha. Żaba charakteryzuje się również bardzo małymi rozmiarami. Dorosłe osobniki mają od 25 do 31 mm długości.

“Nowy gatunek żaby występuje w siedmiu różnych miejscach wyspy Książęcej. Tereny te różnią się wysokością położenia i mają odmienną charakterystykę. Hyperolius drewesi mieszka zarówno w rzekach, w małych jeziorach występujących w lasach okresowo, jak też w środowisku naznaczonym obecnością człowieka” – wyjaśniła Bell.

Amerykańska badaczka stwierdziła, że późne odkrycie Hyperolius drewesi wynikało nie tylko z jej niewielkich rozmiarów, ale także z dużego podobieństwa tej żaby do innych gatunków z rodziny Hyperolius.

Uczona zwróciła uwagę, że w przeciwieństwie do większości okazów z rodzaju Hyperolius nowa żaba nie różni się ubarwieniem w zależności od płci.

Wyspy Świętego Tomasza i Książęca z uwagi na swój równikowy klimat i bujną roślinność są bogate w płazy. W ciągu ostatniej dekady odkryto tam dziesięć nowych gatunków tej gromady, w tym dwie inne żaby z rodzaju Hyperolius: Hyperolius molleri oraz Hyperolius thomensis. Pierwsza występuje tylko na Książęcej, a druga na obu wyspach tego afrykańskiego archipelagu.

Od 2000 r. biolodzy z licznych międzynarodowych ekip badawczych odkryli na tych afrykańskich wyspach 21 nowych gatunków zwierząt. Poza trzema żabami były to m.in. także dwie ryby, skarabeusz, mrówka, gekon, dwa węże, a także dwa skorupiaki.

Wyspy Świętego Tomasza i Książęca wchodzą w skład państwa o nazwie Demokratyczna Republika Wysp Świętego Tomasza i Książęcej. Obie wyspy, które do 1975 r. wchodziły w skład portugalskiego imperium kolonialnego, dzieli dystans 150 km.