Najwyższe drzewo Azji i drugie najwyższe na świecie namierzone. Rozmiar tego kolosa onieśmiela

Zidentyfikowano najwyższe znane drzewo Azji. Rekordowy cyprys himalajski nie ma jeszcze nazwy, ale jest wyższy od Statuy Wolności i niewiele niższy od Hyperiona, będącego najwyższym żyjącym drzewem na świecie.
Kanion Yarlung Zangbo to jedno z najtrudniej dostępnych miejsc na Ziemi

Najwyższe drzewo Azji zostało właśnie zidentyfikowane w Tybetańskim Regionie Autonomicznym. Stoi ono w kanionie Yarlung Zangbo, najdłuższym i najgłębszym na świecie, którym Brahmaputra przełamuje się przez Himalaje. Dotarcie do niego nie jest łatwe, ale widoki, których dostarcza to miejsce podobno są niepodrabialne.

Czytaj też: Wiemy, gdzie rośnie najwyższe drzewo liściaste w Polsce. To prawdziwy kolos

Znalezienie najwyższego drzewa Azji właśnie w tak odizolowanym regionie jest nie lada wyczynem, ale udało się tego dokonać naukowcom z Uniwersytetu Pekińskiego (PKU). Ponieważ dotarcie do samego kanionu zajmuje 13-15 dni, można mieć pewność, że rekordowy cyprys nie będzie oblegany przez turystów.

Najwyższe drzewo Azji i drugie najwyższe drzewo na świecie

Do tej pory za najwyższe drzewo w Azji uważano Menarę, roślinę należącą do gatunku Shorea faguetiana z Malezji, która urosła na wysokość 100,8 m. Teraz rekord został pobity.

Czytaj też: Oto Wielki Dziadek. Najstarsze drzewo świata ujawni sekrety naszej planety

Nowym najwyższym drzewem Azji jest okaz cyprysa himalajskiego (Cupressus torulosa), rosnący w kanionie Yarlung Zangbo w prefekturze Nyingchi. Zmierzono jego wysokość i wynosi ona ok. 102,3 m, co czyni go najwyższym znanym drzewem w Azji i drugim co do wysokości drzewem na świecie (po sekwoi wiecznozielonej Hyperion).

Yarlung Zangbo to najdłuższy i najgłębszy kanion na świecie /Fot. Wikimedia Commons

W maju zespół naukowców z Uniwersytetu Pekińskiego użył drona wyposażonego w lidar do dokładnego zmapowania obszaru, na którym znajduje się ogromne skupisko cyprysów himalajskich. Wkrótce potwierdzono istnienie gigantycznego okazu o wysokości 102,3 m.

Miejsce, w którym znaleziono rekordowy okaz cyprysa himalajskiego jest uważany za region o największej liczbie i gęstości rozmieszczenia gigantycznych drzew w Chinach. Podczas dokonywania pomiarów lidarem, na obszarze tym zidentyfikowano dużą liczbę kolosów o wysokości ponad 85 m, a 25 z nich ma ponad 90 m.

Odkrywcy najwyższego drzewa Azji i drugiego najwyższego drzewa na świecie /Fot. PKU

Gigantyczne drzewa są rzadkością na całym świecie, ponieważ ich istnienie wymaga odpowiednich warunków glebowych i klimatycznych. Muszą być przy tym zabezpieczone przed wiatrem, ogniem, piorunami i ingerencją człowieka. Ale ich wartość ekologiczna i rola w różnorodności biologicznej jest ogromna, czasami wręcz niedoceniana przez naukowców. Zwykle rosną w pierwotnych lasach o bogatej bioróżnorodności. Im wyższe drzewo, tym bardziej złożony system rozgałęzień, co zapewnia idealny mikroklimat i siedliska dla roślin i zwierząt, w tym wielu gatunków zagrożonych wyginięciem.

Cyprysy himalajskie są bardzo rzadkie w naturze. W Chinach gatunek ten występuje głównie w południowo-wschodnich częściach Tybetańskiego Regionu Autonomicznego, a tylko niewielką ich liczbę można znaleźć w kanionie Yarlung Zangbo.

Najwyższe drzewo Azji w pełnej okazałości możecie zobaczyć tutaj.