Neandertalczycy znacząco nas wyprzedzali. Zaskakujące ustalenia na temat wymarłego gatunku

W ostatnich latach coraz częściej pojawiają się dowody na to, że neandertalczycy byli całkiem inteligentni i nie ustępowali pod tym względem przedstawicielom naszego gatunku. Ostatnie badania rzucają nowe światło na tę kwestię.

Autorzy tych analiz, jak piszą na łamach PLOS ONE, wzięli pod uwagę okoliczności, w jakich neandertalczycy przygotowywali pożywienie. Okazuje się, że używanie przez nich ognia w celu obróbki żywności miało miejsce na tysiące lat przed tym, jak podobnej sztuki dokonali nasi przodkowie zaliczani do gatunku Homo sapiens

Czytaj też: Miniaturowe trumny zadziwiają historyków. Znaleziono je w miejscu powiązanym z królem Arturem

Dowody w tej sprawie gromadzono za sprawą trwających ponad 20 lat wykopalisk. W ich toku naukowcy natknęli się na poszlaki sugerujące, iż neandertalczycy nie tylko opanowali ogień, ale również używali go do w celu obróbki żywności. Oczywiście tego typu rewelacje nie muszą być wyjątkowym zaskoczeniem, jeśli wiemy o dotychczasowych ustaleniach na temat neandertalczyków. Posiadali oni bowiem zdolność do abstrakcyjnego myślenia, tworzyli sztukę i stosowali rozbudowaną dietę. Pod względem kulinarnym byli najwyraźniej na równie wysokim poziomie, co nasz gatunek – i to tysiące lat wcześniej.

Neandertalczycy mogli opanować ogień i wykorzystywać go do obróbki żywności na tysiące lat przed tym, jak dokonali tego przedstawiciele naszego gatunku

Obszarem zainteresowania archeologów było stanowisko archeologiczne Gruta de Oliveira. Znajduje się ono w Portugalii, a w okresie od 1989 do 2012 roku prowadzono tam wykopaliska. W ich toku naukowcy dotarli do warstw pochodzących sprzed około 120 000 lat. Te najnowsze liczyły natomiast około 40 000 lat. Neandertalczycy mogli zamieszkiwać ten obszar w okresie od 70 000 do 100 000 lat temu.

Czytaj też: Majowie byli astronomicznymi geniuszami. Potwierdzają to dawne dokumenty

Nie powinno dziwić, że uczestnicy ekspedycji skupili się na dowodach w postaci resztek palenisk, spalonych kości oraz popiołu. To dość jednoznaczna oznaka tego, że mieszkańcy Gruta de Oliveira korzystali z ognia do obróbki żywności. W paleniskach znaleziono szczątki kóz, jeleni, koni, turów, nosorożców i żółwi. Ta różnorodna dieta musiała więc być opata na mięsie. I choć nie jest jasne, w jakich okolicznościach wzniecali ogień, to biorąc pod uwagę zgromadzone do tej pory dowody wydaje się, że neandertalczycy niespecjalnie różnili się pod względem intelektualnym od przedstawicieli naszego gatunku.