Niebo pełne grzybów

W powietrzu unosi się o wiele więcej zarodników różnych gatunków grzybów, niż wskazywałyby na to dotychczasowe badania. Do takiego wniosku doszli naukowcy z Instytutu Chemii im. Maxa Plancka oraz Uniwersytetu w Mainz.

Za pomocą analizy DNA badaczom udało się zidentyfikować w powietrzu ponad 100 gatunków grzybów. W jednym metrze sześciennym powietrza naukowcy zlokalizowali od 1 tysiąca do 10 tysięcy zarodników. Te pierwsze badania klasyfikacyjne wykazały, że udział grzybów wywołujących alergie i choroby oraz uszkadzających rośliny jest o wiele większy, niż przypuszczano na podstawie dotychczasowych badań. Opracowana przez naukowców nowa metoda pozwala na niezwykle dokładną charakterystykę przenoszonych przez powietrze cząsteczek biologicznych.

Janine Fröhlich wyjaśnia, że obecnie znane jest ponad 100 tys. rodzajów grzybów. Naukowcy zakładają jednak, że istnieje ponad 1,5 mln gatunków. Gatunki znalezione w powietrzu należą w przeważającej części do workowców i podstawczaków, których przedstawicielami są zarówno pieczarki czy trufle, jak i potencjalne patogeny, takie jak pleśń czy rdzowce. Zarodniki obu gromad grzybów rozprzestrzeniane są w powietrzu, co ułatwia im rozmnażanie. Jeśli jednak  dostaną się one do płuc człowieka czy zwierzęcia lub wejdą w kontakt z roślinami, wiele z nich może wywołać alergie lub choroby. Zgodnie ze słowami Viviane Després, autorki tej metody analizy, człowiek wdycha codziennie od 10 do 20 tys. litrów powietrza. Każdy wdech zawiera od jednego do dziesięciu zarodników grzybów, codziennie wraz z kurzem znajdującym się w powietrzu wchłaniamy więc siedem nanogramów DNA.

Badacze od roku analizowali zawartość DNA w powietrzu, filtrując i badając cząsteczki kurzu.  Aby wyłapać różne gatunki grzybów z próbek, naukowcy stosowali specjalną genetyczną „wędkę”. W przeciwieństwie do poprzednich studiów korzystali oni z różnych genetycznych przynęt dla różnych grzybów, dzięki czemu udało im się zidentyfikować większość obecnych w powietrzu gatunków.

Obecność i liczba zarodników grzybów w powietrzu umożliwia zbadanie, jaki wpływ na ekosystemy mają zmiany klimatyczne, a także jak zarodniki grzybów oddziałują na zdrowie ludzi, zwierząt i roślin. W pierwszej kolejności badacze mają jednak nadzieję, że uda im się sprawdzić, czy zarodniki grzybów w powietrzu odgrywają rolę w kształtowaniu się opadów atmosferycznych.  JSL