Te pająki żyją pod ziemią i mają upiornie blade ciała. Odkryto dwa egzotyczne gatunki

W Australii i na wyspie Reunion odkryto nieznane wcześniej pająki z rodziny nasosznikowatych. Żyją one w odmiennych ekosystemach, co może nam pomóc zrozumieć ich ewolucję.
Jeden z nowych gatunków został znaleziony w tej jaskini na wyspie Reunion /Fot. Subterranean Biology

Nowo odkryte pająki przystosowały się do podziemnego trybu życia, co może tłumaczyć ich nietypowy wygląd. Są ślepe, a przy tym pozbawione pigmentu – wyglądają upiornie, ale unikają człowieka, więc szanse na ich spotkanie w naturalnym środowisku są niewielkie. Szczegóły opisano w czasopiśmie Subterranean Biology.

Nowe pająki wyglądają upiornie, ale to normalne

Nasosznikowate (Pholcidae) to rodzina pająków z grupy Araneomorphae, która występuje na całym świecie i obejmuje dużą liczbę przeważnie tropikalnych sieciowych pająków. Ich cechą charakterystyczną są delikatne wydłużone odnóża – nie należy ich jednak mylić z kosarzami (nie są pająkami). Nasosznikowate mają segmentowane ciało i nawet niewprawione oko zauważy różnicę.

Czytaj też: Pająki też uprawiają zaloty. Niewiarygodne, co robią samce, aby się przypodobać wybrance

Pająki te często występują w zaciemnionych siedliskach, takich jak piwnice, dlatego są również nazywane pająkami piwnicznymi. W Polsce występują trzy gatunki nasosznikowatych: nasosznik trzęś (Pholcus phalangioides), nasosznik drobny (Pholcus opilionoides) i Psilochorus simoni.

Jeżeli chodzi o nowe gatunki, to występują one w Australii i na wyspie Reunion. Pierwszy z nich nazwany został Belisana coblynau i należy do rodzaju Belisana. Znaleziono go w odwiertach górniczych w regionie Pilbara w suchej i skalistej Australii Zachodniej. Jego izolacja geograficzna może oznaczać, że pająki te były szeroko rozpowszechnione w kraju około 60 milionów lat temu, kiedy obszar ten był pokryty lasami. Gatunek ten przetrwał, gdyż przystosował się do podziemnych siedlisk, na które globalne ocieplenie nie ma tak dużego wpływu.

Odkryto dwa nowe pająki – jeden z nich to Belisana coblynau /Fot. Subterranean Biology

Drugi nowy gatunek pająka, nazwany Buitinga ifrit, należy do rodzaju Buitinga i również żyje pod ziemią, ale na francuskiej wyspie Reunion położonej w pobliżu Madagaskaru na Oceanie Indyjskim. Jego najbliżsi krewni zamieszkują kontynent afrykański, chociaż nie można go znaleźć na Madagaskarze, pomimo bliskości wyspy do kontynentu afrykańskiego. Gatunek ten nie angażuje się w “balonowanie”, jak inne młode pająki, które tworzą jedwabne spadochrony, aby złapać wiatr i podróżować między wyspami. Z tego powodu naukowcy spekulują, że te pająki prawdopodobnie znalazły się na wyspie Reunion w wyniku jednorazowego zdarzenia, takiego jak kłoda transportująca pająki przez morze lub burza niosąca pająki z lądu w silnych podmuchach wiatru.

Czytaj też: Pająki starsze od dinozaurów. Odkryto nowe gatunki

Większość gatunków zwierząt zamieszkujących jaskinie często traci wzrok i pigment, przystosowując się do podziemnych siedlisk. Zachowanie wzroku i wytwarzanie pigmentacji ciała wymaga dużo energii, a w ciemnym środowisku, w którym jest mało światła lub nie ma go wcale, takim jak jaskinia lawowa lub odwiert górniczy, zwierzęta często lepiej wykorzystują swoją energię gdzie indziej.