Pająki też uprawiają zaloty. Niewiarygodne, co robią samce, aby się przypodobać wybrance

Pająki mają swoją złożoną sztukę zalotów, choć zadania te najczęściej spadają na samców. Naukowcy odkryli, że niektóre gatunki dosłownie budują gniazda miłosne w kształcie rury, by lepiej zaprezentować się samicom.
Niektóre sieci są budowane przez pająki nie po to, by zwabić ofiarę a samicę /Fot. Pixabay

Uczeni od dawna uważają, że zaloty u pająków są jednymi z najbardziej charyzmatycznych i niepodrabialnych w całym królestwie zwierząt. Rytuały te występują tylko w niewielkiej części z ponad 50 000 znanych gatunków, które pochodzą z ponad 100 rodzin. Spośród gatunków, których zaloty zostały zbadane, większość należy do zaledwie kilku z tych rodzin, co ogranicza możliwości śledzenia ewolucji godów u pająków jako całości.

Czytaj też: Pająki Joro rozprzestrzeniają się po USA. Tej inwazji nie sposób powstrzymać

Naukowcy z Uniwersytetu Nebraski w Lincoln pod kierunkiem doktorantki Laury Segura Hernández pomogli opisać zaloty Oecobius concinnus, pająka ściennego zamieszkującego rejony tropikalne i subtropikalne Ameryki Południowej, Środkowej i Północnej. Szczegóły opisano w czasopiśmie Arachnology.

Pająki i ich specyficzne zaloty

Uczeni zebrali z Kostaryki łącznie 24 osobniki O. concinnus: 13 samic i 11 samców. Każdą z samic umieszczono na szalce Petriego wystarczająco dużej, by mogła zbudować sieć przypominającą cyrkowy namiot, a następnie wprowadzono do nich samca. Podczas trwających prawie godzinę zalotów, samce zabrały się za konstruowanie pajęczyn pod namiotem samicy, tworząc prawdziwe “miłosne gniazdko”. Była ona kluczowa dla kopulacji, gdyż zaobserwowano, że to właśnie tam do niej dochodziło, gdy samica dawała zielone światło.

Samce budowały rurkowatą strukturę, by zapewnić platformę, na której można złożyć pokryte feromonem nici, zwabiające samicę do spółkowania. Taki kształt zwężał także ruchy samicy i potencjalnie ograniczał jej zdolność do atakowania mniejszego samca (jak to często bywa u pająków).

Niektóre pająki tworzą sieci o specyficznym kształcie, by jak najlepiej zaprezentować się przed partnerką /Fot. Arachnology

Segura Hernández zaobserwowała dwie pozycje godowe, z których obie różniły się od tych opisanych u blisko spokrewnionych gatunków. Opisali także i określili ilościowo wiele zachowań zalotnych, używając analiz statystycznych do ustalenia, że 25 proc. tych zachowań było sprzężonych częściej niż można by się spodziewać. To sugeruje, że zachowania nie były przypadkowe i może pomóc zasygnalizować wartość samca, stymulować zainteresowanie samicy lub przynajmniej zmniejszyć jej agresję.

Czytaj też: Takiej miłości do futbolu jeszcze nie było. Nowe pająki nazwane na cześć piłki nożnej

Potwierdzenie proponowanych celów sieci rurkowej będzie wymagało dalszych badań. Przeprowadzenie eksperymentów z dziewiczymi osobnikami O. concinnus mogłoby pomóc w wyjaśnieniu, czy najczęstsze zachowania zalotne są doskonalone przez wcześniejsze doświadczenia seksualne.