Dwie nowe rafy koralowe odkryte! To jak wizyta w zupełnie innym świecie

Odkryto dwie dziewicze rafy koralowe u wybrzeży Galapagos. To dowód, że przyroda wciąż potrafi ukryć przed nami swoje przepełnione życiem skarby.
Nowo odkryte rafy koralowe u wybrzeży Galapagos znajdują się na głębokościach 370-420 m /Fot. Schmidt Ocean Institute

Głęboko pod wodami otaczającymi Galapagos odkryto dwie dziewicze rafy koralowe, co zaskoczyło naukowców z Schmidt Ocean Institute sterujących zdalnie sterowanym pojazdem podwodnym (ROV) SuBastian. Miało to miejsce podczas ekspedycji, której celem było zbadanie ekosystemów podwodnych klifów.

Czytaj też: Nowa rafa koralowa odkryta. Przetrwała groźne El Niño, ale czy przetrwa człowieka?

Większa z dwóch raf koralowych ma mniej więcej wielkość ośmiu boisk piłkarskich i ma 800 metrów długości, podczas gdy druga mierzy skromne 250 metrów. Istnieją od tysięcy lat i są domem dla wielu gatunków koralowców madreporowych, które żyją na głębokościach 370-420 m pod powierzchnią wody.

Nowe rafy koralowe – przyroda nie daje za wygraną

Cztery dekady temu ciepłe wody powstałe w wyniku El Niño spowodowały wymarcie prawie wszystkich koralowców otaczających Galapagos. Większość raf koralowych nigdy nie została odbudowana, ale wciąż są takie, które ukrywają się przed wzrokiem człowieka. W ostatnich miesiącach badacze odkryli dziewicze rafy koralowe w głębszych wodach wokół Galapagos.

Rafy koralowe badano przy użyciu ROV SuBastian /Fot. Schmidt Ocean Institute

W kwietniu naukowcy udokumentowali pierwszą dziewiczą głęboką rafę koralową znalezioną w regionie, nazwaną Cacho De Coral, która znajduje się na szczycie grzbietu podwodnego wulkanu i rozciąga się na około 250 metrów. Teraz drugi zespół ogłosił odkrycie jeszcze większej rafy, tej o długości ponad 800 metrów. Wykorzystując skaner laserowy, udało się wygenerować ich mapy o rozdzielczości dwóch milimetrów, umożliwiając tym samym identyfikację zwierząt żyjących na dnie morskim. Przy okazji odkryto także dwie niezbadane góry podwodne, których istnienie podejrzewano od dawna.

Dwie nowe rafy koralowe to przykład na to, że przyroda nie daje za wygraną /Fot. Schmidt Ocean Institute

Dr Danny Rueda Córdova, dyrektor Dyrekcji Parku Narodowego Galapagos, mówi:

Informacje te są cenne nie tylko z naukowego punktu widzenia, ale stanowią również solidną podstawę do podejmowania decyzji, które skutecznie chronią te ekosystemy, chroniąc różnorodność biologiczną, jaką zawierają. Dynamika geologiczna regionu odgrywa zasadniczą rolę w ekosystemach głębinowych. Badania i mapowanie to niezbędne narzędzia, dzięki którym Galapagos nadal będzie kultowym przykładem piękna i znaczenia przyrody.

Trwająca 30 dni ekspedycja rozpoczęła się 18 września 2023 r. i była kierowana przez dr Katleen Robert z Fisheries and Marine Institute of Memorial University of Newfoundland, popularnie nazywany po prostu Marine. W wyprawie wzięło udział 24 naukowców reprezuntujących 13 organizacji i uniwersytetów. Oprócz zbadania bioróżnorodności koralowców na Galapagos, naukowcy zbadali obszary w obrębie Narodowego Parku Morskiego Isla del Coco, obszaru chronionego zarządzanego przez władze Kostaryki.

Rezerwaty morskie Galapagos i Kostaryki są znane na całym świecie ze swojego dziewiczego piękna, a Schmidt Ocean Institute regularnie organizuje ekspedycje naukowe w tej części świata.