Pierwszy okręt podwodny w historii Tajwanu zwodowany. Czy Chiny się go przestraszą?

Hai Kun to pierwszy okręt podwodny w historii Tajwanu. Został ukończony pod koniec października ubiegłego roku, a teraz go zwodowano. To kamień milowy dla obrony tego wyspiarskiego kraju, ale raczej nie wystarczy, by przeciwstawić sie wrogim zapędom Chin.
Okręt podwodny podczas testów w porcie /Fot. CSBC Corporation

Okręt podwodny podczas testów w porcie /Fot. CSBC Corporation

Po miesiącach oczekiwań obserwatorzy mogli bliżej przyjrzeć się okrętowi podwodnemu Hai Kun (czyli “Narwal”), który opuścił stocznię i przeszedł ostatnie przygotowania do prób na morzu. Test akceptacji portowej (HAT) jest konieczny przed testem akceptacji morskiej (SAT).

Czytaj też: Nowy okręt podwodny Tajwanu. Powód do dumy czy zwykły “straszak”?

To pierwsza jednostka z napędem spalinowo-elektrycznym zrealizowana w ramach programu IDS (Indigenous Defense Submarine), zbudowana w całości w lokalnie (przy dużej pomocy zagranicznej). Do SS-711 (takie oficjalnie ma oznaczenie) dołączy siedem innych okrętów, które będą strzec niezależności terytorialnej Tajwanu.

SS-711 to pierwszy rodzimy okręt podwodny Tajwanu

Program budowy okrętów podwodnych odzwierciedla proaktywne podejście Tajwanu do obronności w odpowiedzi na wzmożoną aktywność Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej na okolicznych wodach, zwłaszcza w Cieśninie Tajwańskiej. Kładąc ponownie nacisk na krajowe programy zbrojeniowe i zwiększając wydatki na obronę, Tajwan stara się wzmocnić swoją pozycję w obliczu nacisków zewnętrznych.

Czytaj też: Nowy okręt podwodny Chin będzie “koszmarem” dla Amerykanów

27 lutego Hai Kun został przeniesiony z fabryki Haichang do CSBC Corporation, tajwańskiego suchego doku w celu przeprowadzenia przygotowawczego eksperymentu przechylania. Test ten jest niezbędny do sprawdzenia dokładności pływalności okrętu podwodnego i stanowi kluczowy krok do jego gotowości operacyjnej. Dalej będą próby na morzu i weryfikacja systemów bojowych poprzez wystrzelenie torped.

Okręt podwodny Hai Kun /Fot. CSBC Corporation

SS-711 ma wyporność ok. 2500 ton i mierzy około 70 m długości. Okręt podwodny napędzany jest silnikiem wysokoprężno-elektrycznym wykorzystującym technologię akumulatorów litowo-jonowych, mającą na celu zwiększenie jego zasięgu operacyjnego i zmniejszenie poziomu hałasu podczas operacji w ukryciu. Konstrukcja jednostki umożliwia osiąganie głębokości testowych 350-420 m, co umożliwia operacje na głębokich wodach. Wszystkie maszyny klasy Hai Kun mają być wyposażone w torpedy MK 48 Mod6 i rakiety UGM-84L Harpoon, pozwalające na atakowanie różnych celów – wrogich okrętów podwodnych, jednostek nawodnych i obiektów przybrzeżnych.

Ani CSBC, ani marynarka wojenna nie wyznaczyły terminu ukończenia SAT do 20 maja, kiedy to Tsai Ing-wen, obecna prezydent Republiki Chińskiej odejdzie z piastowanego stanowiska. Wyjaśnienia z dwóch anonimowych źródeł nadeszły po tym, jak wiele lokalnych serwisów informacyjnych poinformowało, że niedawne utworzenie pływającego doku Jong Shyn nr 8 w pobliżu portu w Kaohsiung miało zwiastować przyspieszenie egzaminu SAT Hai Kun do 20 maja.

Budowa krajowych okrętów podwodnych oznacza, że do przyszłego roku marynarka wojenna będzie miała trzy gotowe do walki jednostki, a do 2027 r. cztery, w tym dwa istniejące okręty podwodne klasy Chien Lung zakupione w Holandii w latach 80. ubiegłego wieku. Tajwan ma również dwa zabytkowe okręty podwodne z II wojny światowej, zakupione w USA w latach 70. XX wieku, ale są one używane wyłącznie do celów szkoleniowych.

Poza tym, Tajwan zwiększył swoje wydatki na obronę do 2,4 proc. i wydłużył długość obowiązkowej służby wojskowej dla nowych rekrutów z czterech miesięcy do roku. Pekin rości sobie prawo do suwerenności nad Tajwanem, mimo że Chiny nigdy nie sprawowały władzy na wyspie.