Pająk zjada ryjówkę. To po prostu trzeba zobaczyć

Pająk nazywany powszechnie szlachetną fałszywą wdową jest niebezpieczny dla ludzi. O tym, że często atakuje ofiary znacznie większe od siebie przekonali się na własne oczy naukowcy, którzy nagrali moment jego ataku na ryjówkę malutką.
Pająk szlachetna fałszywa wdowa /Fot. University of Galway

Szlachetna fałszywa wdowa (Steatoda nobilis) to pająk powierzchownie przypominający i często mylony z czarną wdową oraz innymi gatunkami z rodzaju Latrodectus. Od dawna wiadomo, że poluje na kręgowce, m.in. jaszczurki i nietoperze. Teraz potwierdzono, że do menu pająka należą także ryjówki.

Naukowcy z irlandzkiego University of Galway zarejestrowali makabryczną scenę w południowej Anglii, gdzie pająk pochwycił ryjówkę malutką (Sorex minutus) i zabierał się za jej konsumpcję. To pierwszy zarejestrowany zapis przedstawiający pająka żywiącego się ryjówką.

Czytaj też: Pająki też uprawiają zaloty. Niewiarygodne, co robią samce, aby się przypodobać wybrance

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Ecosphere czytamy:

Po raz pierwszy w Irlandii lub w Wielkiej Brytanii odnotowano, że członek rodziny pająków Theridiidae żeruje na ryjówce. Jest to również pierwszy przypadek, kiedy jakikolwiek osobnik szlachetnej fałszywej wdowy żeruje na ryjówkach gdziekolwiek na świecie.

Pająk vs. ryjówka – zwycięzca mógł być tylko jeden

Niezwykłe odkrycie zostało dokonane przez Dawn Sturgess w domu w Chichester, w południowej Anglii, kiedy to mały ssak został znaleziony zaplątany w pajęczynę zbudowaną na zewnątrz okna sypialni. Uwięzione stworzenie zostało później zidentyfikowane dzięki długości rzędów zębów jako ryjówka malutka.

Ryjówka jeszcze żyła, ale silnie działająca neurotoksyna najwyraźniej zaczęła działać, gdyż jej ruchy słabły. Obserwowano, jak pająk podniósł ryjówkę do góry, na krokwie, gdzie owinął ją w pajęczynę i żywił się nią przez trzy dni.

Dr Michel Dugon, szef Venom Systems Lab z University of Galway mówi:

Ta obserwacja pokazuje dalej, że szlachetna fałszywa wdowa jest doskonale przystosowana do chwytania dużych ofiar, łącząc silny jad, mocny jedwab i złożone zachowanie łowieckie.

W badaniach z 2021 r. naukowcy z University of Galway przedstawili dowody potwierdzające, że pająki Steatoda nobilis mogą podnosić z ziemi znacznie większe od siebie gekony, wykorzystując wytwarzane przez siebie nici przędne. Z ryjówką było podobnie. Zespół kierowany przed dr Michela Dugona od siedmiu lat bada cechy charakterystyczne dla tego gatunku, m.in. jego jad, objawy związane z ukąszeniem i zachowania łowieckie. Polowania na ryjówkę do tej pory jednak uczeni nie widzieli.

Czytaj też: Pająki Joro rozprzestrzeniają się po USA. Tej inwazji nie sposób powstrzymać

Dr John Dunbar z University of Galway mówi:

Szlachetna fałszywa wdowa jest bardzo intrygującym pająkiem i wciąż musimy się o niej wiele nauczyć. Jesteśmy bardzo wdzięczni członkom społeczeństwa, którzy dzielą się z nami swoimi obserwacjami. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć, jak ten inwazyjny gatunek może wpływać na nas i nasze środowisko.

W Irlandii ryjówka malutka jest gatunkiem chronionym. Jest to trzeci w ostatnich latach przypadek chronionego gatunku kręgowca, który padł ofiarą szlachetnej fałszywej wdowy w Irlandii lub Wielkiej Brytanii, a zarazem ósmy gatunek kręgowca, o którym wiadomo, że padł ofiarą przedstawicieli rodzaju Steatoda. Wydaje się, że ten gatunek regularnie żywi się kręgowcami.