Tajemniczy pająk za życia siał postrach. Prehistoryczna paskuda zdradza, co zrobiła z nią ewolucja

Niemałe zaskoczenie musieli mieć niemieccy paleontolodzy, kiedy odkryli, że skamieniałość, z którą mają do czynienia, jest najstarszym znanym pająkiem znanym z terenu ich kraju. Poznajmy paleozoicznego pająka, który ujawnia co nieco sekretów ewolucji sprzed wielu milionów lat.
Zdjęcie poglądowe

Na łamach czasopisma naukowego PalZ został opublikowany interesujący artykuł naukowego autorstwa paleontologa Jasona Dunlopa z Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie. Naukowiec opisał w nim skamieniałość najstarszego gatunku pająka z terenu Niemiec.

Czytaj też: Czy w jaskiniach i kopalniach żyją gigantyczne pająki? Prawda może zaskoczyć!

Sensacyjnego odkrycia dokonał dokładnie dr Tim Wolterbeek z Holandii, który natrafił na przedziwną próbkę w skałach Dolnej Saksonii. Po paru latach przekazał ją do wyjaśnienia i opisania uczonemu z Berlina. Jason Dunlop jest ekspertem od pająków, więc w lepsze ręce skamieniałość trafić nie mogła.

Zdjęcie skamieniałości pająka / źródło: https://doi.org/10.1007/s12542-023-00657-7, CC-BY-4.0

Paleozoiczny pająk z Niemiec. Najstarszy okaz znaleziony kiedykolwiek w tym kraju

W drodze badań okazało się, że badany kawałek skały skrywa bardzo dobrze zachowane skamieniałe szczątki pająka, któremu nadano nazwę gatunkową Arthrolycosa wolterbeekis (od nazwiska odkrywcy). Skamieniałość wydobyto z formacji skalnej Piesberg, która liczy około 310-315 milionów lat. Zatem nasz pająk pochodzi aż z epoki późnego karbonu. Oznacza to, że jest starszy od dinozaurów i żył w czasach, kiedy lądowy świat porastały ogromne lasy paprociowe, a latające owady osiągały nawet pół metra wielkości

Czytaj też: Jakie są najgroźniejsze pająki w Polsce i na świecie?

O tym, że nowo odkrytą skamieniałość przypisano do pająków, świadczy jeszcze jedna rzecz. W okazie zlokalizowano gruczoły przędne. Zatem zwierzę potrafiło tworzyć pajęczyny. Ten fakt sprawia, że należy on do prawdziwych pająków, a nie bardziej prymitywnej grupy pająkopodobnych Trigonotarbida, którą znamy z zapisu kopalnego od późnego syluru do wczesnego permu.

Tak mógł wyglądać Arthrolycosa wolterbeekis / źródło: https://doi.org/10.1007/s12542-023-00657-7, CC-BY-4.0

Skamieniałości pająków z tak odległych epok geologicznych są rzadkością na skalę świata. Świadczy też to o tym, że ta grupa organizmów nie była jeszcze tak rozwinięta ewolucyjnie jak dzisiaj. Autor badań dodaje, że z osadów karbonu znamy niewiele gatunków pająków, a zatem ich radiacja musiała zajść dużo później, być może w mezozoiku.

Czytaj też: Pająk zjada ryjówkę. To po prostu trzeba zobaczyć

Co innego można powiedzieć o pozostałych pajęczakach, jak skorpiony czy kapturce (niewidome małe podobne do pająków stworzenia), których w zapisie kopalnym z tego okresu znamy o wiele więcej.