Porwana papuga po trzech latach wróciła do domu. Sama wyjawiła władzom swoje imię

Papuga popielata, powszechnie znana jako żako, to gatunek ptaka znany z nieprzeciętnych zdolności wokalnych. Ale chyba mało kto napisałby scenariusz, w którym zaginione zwierzę samo ujawnia władzom swoją tożsamość. Taka historia wydarzyła się naprawdę we Francji.
Papuga – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Papugi są jednymi z niewielu zwierząt umiejących naśladować dźwięki, których uczą się ze słuchu. Przez długi czas nie było jasne, dlaczego niektóre ptaki są w tym lepsze od innych. W końcu potwierdzono, że ma na to wpływ zarówno budowa mózgu zwierzęcia, jak i ekspresja genów.

Czytaj też: Papugi nie znoszą samotności. Tak walczą z nią w niewoli

Kilka lat temu biolodzy z Duke University odkryli, że mózgi papug są zbudowane nieco inaczej niż mózgi ptaków śpiewających i kolibrowatych, które również przejawiają zdolności do nauki nowych dźwięków. Mózgi papug mają specjalne centra – tzw. jądra wokalne – które umożliwiają naukę nowych wokalizacji. Ale to ich rozmiaru ich otoczek zależy, jak dobry w naśladowaniu dźwięków jest ptak. Wyjątkowo “gadatliwe” są papugi popielate, znane także jako żako, co potwierdza ciekawy przypadek z Francji, opisany przez londyński The Times.

Papuga sama się przedstawiła i wróciła do właściciela

Papuga popielata z Afryki Zachodniej, skradziona w 2020 r. we Francji, dzięki niezwykłemu obrotowi wydarzeń ponownie spotkała się ze swoim właścicielem. Na początku października 2023 r. próbowano sprzedać jeden okaz w okolicach Starego Portu w Marsylii. Gatunek ten jest chroniony przez prawo, więc handel nim jest nielegalny. A ponieważ żako na czarnym rynku często przekraczają wartość 2000 dol., jest to łakomy kąsek dla przemytników.

Czytaj też: “Słodki” kamień milowy. Po 150 latach ten zagrożony ptak wykluł się na wolności

Gdy policja zbadała ptaka, który nie miał sygnatury, ten kilkukrotnie wypowiedział “Jako”, które de facto było jego imieniem. Wtedy jeden z funkcjonariuszy przypomniał sobie, że w 2020 r. jego kolega zgubił papugę noszącą to imię i powiedział wszystkim na posterunku, że zwierzę poda swoje imię, gdy zostanie znalezione. Tak w rzeczywistości się stało.

Papuga popielata, znana także jako żako /Fot. Wikimedia Commons

Jak podaje gazeta “La Provence”, właściciel ponownie spotkał się ze zwierzakiem po nocy spędzonej w charytatywnym schronisku dla zwierząt, gdzie potwierdzono jego tożsamość. Ptak podobno wykrzyknął swoje imię, gdy tylko zobaczył właściciela.

w 2014 roku w Los Angeles odnaleziono papugę o imieniu Nigel, która miała brytyjski akcent, mówiącą wyłącznie po hiszpańsku, po tym jak zaginęła cztery lata wcześniej. “Que paso?” – zapytał hiszpańskojęzyczną kobietę, która go znalazła i oddała, co oznacza “co się stało?”. Z kolei w 2008 r. pewna Japonka wezwała władze po tym, jak znalazła zagubioną papugę w swoim ogrodzie na przedmieściach Tokio. Ptak miał podać policji swoje imię i adres właściciela.

Czytaj też: Najdziwniejszy dwukolorowy ptak na świecie. Czy to samiec, czy samica?

Żako to jedne z popularniejszych zwierząt domowych w Europie, USA i na Bliskim Wschodzie. Między 1982 a 2001 r. próbowano sprzedać ponad 1,3 mln złapanych w naturze żako, co jest nielegalne. Szacunki wskazują, że śmiertelność ptaków od momentu złapania do sprzedaży wynosi 30-66 proc. Papugi można jednak kupić w sklepach zoologicznych i od certyfikowanych hodowców.