Caleb Bradham, farmaceuta, który w 1898 r. opracował recepturę pepsi, pierwotnie reklamował ją jako środek rozweselający, energetyzujący i wspomagający trawienie. Wkrótce pepsi była już opatentowanym napojem, posiadającym własne logo – fantazyjny czerwony napis Pepsi-Cola – i stawała się coraz bardziej popularna. Tymczasem w 1920 r. cukier na amerykańskiej giełdzie osiągnął bardzo wysokie ceny, a Bradham zrobił jego zapasy. Niestety, już pod koniec tego samego roku cena spadła 13-krotnie, Bradham został bankrutem i za 30 tys. dol. musiał sprzedać Pepsi-Colę. Kolejni właściciele oraz dyrektorzy koncernu ukrywali się za swoimi pomysłami, a na plan pierwszy stawiali pepsi oraz jej fenomenalne reklamy. To właśnie reklamy są tym, co charakteryzuje i wyróżnia pepsi od samych jej początków.

BĄDŹ TOWARZYSKI


Pierwszą znaną postacią występującą w kampanii promocyjnej Pepsi był Barney Oldfield, znajomy Henry’ego Forda, kierowca rajdowy, pierwszy człowiek, który w 1903 r. pojechał z zawrotną szybkością 96 km/godz. W kolejnych reklamach pepsi głos podkładali m.in. Marlon Brando czy Aretha Franklin. Występowały w nich gwiazdy sportu, jak choćby Pele i Shaquille O’Neal, estrady – Madonna, Michael Jackson czy Shakira, a także modelki: Cindy Crawford i Claudia Schiffer. W galerii Pepsi- -sław nie mogło też zabraknąć aktorów – Cuby Goodinga Jr. i Billy’ego Cristala.

W latach 40. XX w., kiedy dyrektorem korporacji był Walter Mack, narodził się pomysł sprzedawania pepsi w jednakowych szklanych butelkach z wytłoczonym logo. Co więcej – za tę samą cenę, co konkurencja, oferowano dwa razy więcej napoju. Na antenie radiowej całego kraju – było to nowością – wyemitowano muzyczny dżingiel „Nickel, nickel”, który odnosił się do ceny 5 centów za butelkę. Wtedy też po raz kolejny zmieniono logo marki, już na zawsze łącząc je z barwami flagi Stanów Zjednoczonych.

Każde kolejne hasło reklamujące pepsi było hitem, który nie tracił na aktualności. Choćby „Bądź towarzyski” z 1953 r. Kiedy kilka lat później Nikita Chruszczow spotkał się z wiceprezydentem Stanów Zjednoczonych Richardem Nixonem, prasa opatrzyła zdjęcie z ich spotkania hasłem: „Chruszczow staje się towarzyski!”.

W wyniku powojennego baby-boomu wyrosło nowe pokolenie niedotknięte traumą kataklizmu lat 40. Stało się ono celem strategii marketingowej Pepsi, skierowanej do ludzi młodych i tych, którzy czują się młodo. W 1963 r. ukuto hasło „Ciesz się życiem! Należysz do generacji pepsi!”. Po raz pierwszy w reklamie produkt skojarzono nie z jego walorami, ale ze stylem życia nabywców. W 1956 r. fabryki Pepsi działały już w kilkudziesięciu krajach i podejmowano starania o otwarcie zakładu w ZSRR. Udało się w 1974 roku: pepsi reklamowało przewrotnie brzmiące w tym kraju hasło – „Dołącz do ludzi pepsi i poczuj się wolny”.

W latach 70., w odpowiedzi na zarzuty, że coca-cola i pepsi-cola smakują tak samo, Pepsi zaczęła największą i najodważniejszą kampanię reklamową, rzucając rękawicę: „Niech twój smak zdecyduje. Podejmij wyzwanie pepsi!”. W sklepach ustawiono stoiska, przy których można było spróbować nieoznaczonej coca-coli i pepsi-coli i zdecydować, który napój jest lepszy. Amerykanie wybrali wtedy smak pepsi.

LEPSI PIJĄ PEPSI