Amerykański pocisk hipersoniczny pędził pięć razy szybciej niż dźwięk. Tego rekordu długo nikt nie pobije

Pocisk hipersoniczny Erinyes osiągnął 5-krotność prędkości dźwięku podczas lotu testowego (Mach 5). To kamień milowy dla firmy Kratos Defense i całej amerykańskiej armii.
Pocisk hipersoniczny – zdjęcie poglądowe /Fot. Dynetics

Pocisk hipersoniczny – zdjęcie poglądowe /Fot. Dynetics

Hipersoniczny pojazd testowy Erinyes zbudowany przez firmę Kratos Defense odbył swój pierwszy lot testowy 12 czerwca, osiągając spektakularną prędkość Mach 5. Erinyes jest rozwijany pod auspicjami Missile Defense Agency (MDA) i Naval Surface Warfare Center (NSWC).

Czytaj też: Stany Zjednoczone i Japonia łączą siły. Razem stworzą pociski, jakich świat nie widział

Test oznaczony jako Hypersonic Test Bed-1 (HTB-1) nie tylko zademonstrował lot z prędkością 5-krotnie przekraczającą prędkość dźwięku, ale także pozwolił dwóm satelitom śledzącym pociski uchwycić sygnaturę pojazdu hipersonicznego. Może się to przydać do rozwoju przyszłych systemów namierzania.

Pocisk hipersoniczny Erinyes pędził z niesamowitą prędkością

Udany lot testowy Erinyes odbył się zaledwie kilka tygodni po tym, jak agencja MDA ogłosiła udany test swoich satelitów śledzących pociski hipersoniczne, wystrzelonych w lutym tego roku.

Czytaj też: Amerykańskie satelity wykryły hipersoniczny cel. To kluczowy etap testów nowej tarczy antyrakietowej

Firma Kratos Defense opracowała Erinyes w ciągu trzech lat za mniej niż 15 mln dol. dzięki połączeniu wewnętrznych inwestycji i finansowania kongresowego. Josh Peterson, starszy wiceprezes ds. systemów obrony przeciwrakietowej i kosmicznej w Kratos, stwierdził, że firma zbudowała system głównie w odpowiedzi na obawy w Departamencie Obrony Stanów Zjednoczonych (DoD). Wydawało się, że ich istniejąca hipersoniczna infrastruktura testowa jest przeciążona i nie jest dobrze przygotowana do zaspokojenia popytu.

Pocisk Erinyes podczas lotu testowego – wizualizacja /Fot. Kratos

Eric DeMarco, prezes i dyrektor generalny Kratos, mówi:

Chcemy zburzyć rynek niedrogimi pojazdami hipersonicznymi, a spodziewamy się, że wszystkie nasze produkty – w tym Erinyes, Zeus i Oriole – odegrają ważną rolę w spodziewanej przyszłej trajektorii wzrostowej.

Pojedynczy Erinyes kosztuje ok. 5 mln dol., nie licząc silnika rakietowego, który go napędza, ani żadnych innych wymagań klienta. Odegra on kluczową rolę w programie Multi-Service Advanced Capability Hypersonic Test Bed (MACH-TB) w 2025 lub 2026 r. W międzyczasie firma planuje swój drugi lot dla MDA, który jest zaplanowany na późniejszy okres w tym roku.

Poza Erinyes, prace rozwojowe Kratos obejmują szereg usług dla klientów komercyjnych, DoD i tajnych służb bezpieczeństwa narodowego. Firma zaczęła od wykorzystania swojej technologii rakiet sondażowych, aby zapewnić możliwości namierzania MDA i NSWC na potrzeby swojego systemu obrony przeciwrakietowej Aegis. Od tego czasu wspierał różne eksperymenty hipersoniczne i obecnie ma kontrakt z Air Force Research Laboratory (AFRL) na program Mayhem. Kratos rozwija również linię silników rakietowych o nazwie Zeus, zaprojektowanych tak, aby zapewniać większy ciąg i zasięg przy niższych kosztach. Firma postrzega ten system jako odpowiedź na zapotrzebowanie na niedrogi napęd rakiety nośnej na rynku obronnym i komercyjnym. Zeus poleci w tym roku na nieujawnioną misję i ostatecznie stanie się napędem dla Erinyes.